Akwizycja TVN wśród największych fuzji roku

Zakup kontrolnego pakietu akcji TVN przez amerykański koncern telewizyjny Scripps Networks Interactive znalazł się w pierwszej dziesiątce największych mediowych fuzji i przejęć na świecie w minionym roku.

Publikacja: 18.01.2016 21:00

Przejęcie TVN przez SNI zamyka pierwszą dziesiątkę największych transakcji M&A (fuzji i przejęć) w sektorze mediów i marketingu w 2015 r. Tak wynika z zestawienia sporządzonego przez analityków amerykańskiego banku inwestycyjnego Berkery Noyes. Największą transakcją tego typu był zakup analitycznej firmy IDC przez Intercontinental Exchange (za 7,45 mld dol.)

Liczba transakcji wzrosła w ubiegłym roku o 8,5 proc., do 1857, gros z nich to umowy zawarte przez inwestorów strategicznych, nie finansowych. Łączna wartość rynku M&A w minionym roku wyniosła 109 mld dol. i była o 12,4 proc. wyższa niż w 2014.

W porównaniu z 2014 r. najbardziej zwiększyła się wartość transakcji udziałem firm z segmentu wydawnictwa business-to-business i informacje. – Ich wartość wzrosła ponaddwukrotnie: z 9,38 mld dol. do 23,01 md dol., przy czym segment B2B był także najczęściej reprezentowany w pierwszej dziesiątce największych przejęć w całym sektorze – podają analitycy Berkery Noyes.

Za zakupem IDC znalazły się zakup King Digital Entertainment przez Activision Blizzard w sektorze gier wideo (wartość transakcji to 5,9 mld dol.), przejęcie AOL przez Verizona (4,1 mld dol.), strategiczna transakcja na rynku chińskim, czyli zakup portalu z wideo w sieci Youku Tudou (jednego z dwóch największych na chińskim rynku, jest notowany na nowojorskiej giełdzie) przez Alibabę (3,36 mld dol.), a pierwszą piątkę zamyka warte prawie 3,1 mld dol. przejęcie na rynku stacji telewizyjnych w USA: zakup Meredith Corp. przez Media Group, w wyniku którego w połowie tego roku w USA powstanie nowa telewizyjna firma – Meredith Media General, trzeci największy nadawca stacji lokalnych na amerykańskim rynku.

Zakup TVN przez Scrippsa analitycy wycenili na prawie 1,6 mld dol. Amerykański właściciel zapłacił jednak łącznie za TVN, wraz z długami, prawie 8,8 mld zł. Składa się na to kwota zapłacona ITI – właścicielowi kontrolnego pakietu TVN oraz środki wydane na wezwanie, w ramach którego Scripps skupił brakujące udziały w TVN w drugiej połowie minionego roku.

Transakcja budziła na mediowym rynku wielkie emocje. O wystawione na sprzedaż kontrolne udziały w TVN rywalizowały największe medialne koncerny Europy i świata (m.in. amerykańskie Time Warner i Discovery oraz niemiecki Bauer).

W 2015 r. najwięcej transakcji – ponad 500 – stanowiły te zawarte w segmencie marketingowym. Nieco mniej było przejęć i fuzji w segmencie internetowym (ponad 400).

– Między 2013 i 2015 r. prześledziliśmy 5,2 tys. ogłoszonych transakcji, z czego podane zostały szczegóły 1,2 tys. Ich łączna wartość sięgnęła 204,4 mld dol. – podają analitycy Berkery Noyes. Według ich wyliczeń mediana (wartość środkowa) wartości przedsiębiorstw sprzedawanych w sektorze mediów i marketingu w ciągu ostatnich trzech lat sięgała dwukrotności ich przychodów i 9,7-krotnosci EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją).

W Polsce w ubiegłym roku w sektorze mediowym, oprócz przejęcia TVN, postępowała konsolidacja w internecie. Środki z debiutu giełdowego wydawała na tym rynku chociażby Wirtualna Polska Holding (kupiła m.in. spółki Enovartis, Allani, radia OpenFM i PolskaStacja.pl czy Grupę NextWeb Media, łącznie wydała ponad 130 mln zł), ale także m.in. konkurencyjna Interia.

Przejęcie TVN przez SNI zamyka pierwszą dziesiątkę największych transakcji M&A (fuzji i przejęć) w sektorze mediów i marketingu w 2015 r. Tak wynika z zestawienia sporządzonego przez analityków amerykańskiego banku inwestycyjnego Berkery Noyes. Największą transakcją tego typu był zakup analitycznej firmy IDC przez Intercontinental Exchange (za 7,45 mld dol.)

Liczba transakcji wzrosła w ubiegłym roku o 8,5 proc., do 1857, gros z nich to umowy zawarte przez inwestorów strategicznych, nie finansowych. Łączna wartość rynku M&A w minionym roku wyniosła 109 mld dol. i była o 12,4 proc. wyższa niż w 2014.

Pozostało 81% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie