Reklama w Rosji: Od Stallone’a do Messiego

Rosyjskie marki reklamują hollywoodzkie i piłkarskie gwiazdy. Tegoroczną twarzą największego prywatnego banku został Leo Messi.

Aktualizacja: 16.02.2018 12:29 Publikacja: 16.02.2018 11:48

Leo Messi

Leo Messi

Foto: AFP

Argentyński piłkarz w lutym podpisał kontrakt reklamowy z Alfa-bankiem oligarchy Michaiła Fridmana. Bank jest jednym z oficjalnych banków rosyjskiego mundialu, podała gazeta RBK. Nie wiadomo, ile na reklamowaniu banku zarobi Messi, ale Alfa-bank stać na wyłożenie wielkich pieniędzy. Według stanu na początek 2018 r., bank zajmował 7 miejsce pod względem wielkości aktywów (2,7 bln rubli, tj. dziś 50 mld dol., przyrost w ciągu 2017 r. o 8,2 proc.).

Przed Messim już wiele innych międzynarodowych gwiazd filmu i sportu reklamowało rosyjskie marki. W 2008 r. Sylvester Stallone podpisał kontrakt na 1 mln dol. z holdingiem Synergia - kluczowym producentem alkoholu w Rosji. Amerykański aktor reklamował wódkę „Rosyjski lód”. Firma wyjaśniła, że Stallone został do tej reklamy wybrany ze względu na swoje rosyjskie korzenie. W reklamie mówił: „W każdym z nas jest cząstka Rosjanina”.

W 2010 r. brytyjski gwiazdor kina akcji Jason Statham reklamował olej silnikowy G-energy produkowany przez Gazprom neft. W 2015 r. ten sam produkt reklamował napastnik reprezentacji Brazylii - Givanildo Vieira de Souza znanym jako Hulk. Piłkarz grał wtedy w Zenicie St. Petersburg, gdzie Gazprom jest głównym sponsorem.

Także w 2010 r. w Rosji pojawił się Bruce Willis, znany też z polskich reklam. Aktor był twarzą banku prywatnego Trast. „Postać Bruce’a Willis’a budzącego zaufanie, prawego człowieka, który reprezentuje te cechy nie tylko na ekranie, ale i w życiu codziennym, całkowicie pokrywa się z naszymi wartościami i wartościami naszych klientów” - wyjaśniał wybór rosyjski bank.

W 2012 r. twarzą banku „Sowieckij” został francuski aktor Gerard Depardieu. Nie miał wtedy jeszcze rosyjskiego obywatelstwa, ale już lubił Rosję. „Dlaczego się zgodziłem? Podoba mi się Rosja i Rosjanie. Dużo mnie wiąże z waszym krajem. Dawno jesteśmy już częścią wspólnej kultury. I jak wiecie, sam jestem troszkę sowiecki” - przyznawał Francuz, cytowany przez RBK.

W 2013 r. w rosyjskiej reklamie marki broni ORSIS pojawił się Steven Seagil: „Czułem, że mogę stworzyć najlepszą snajperską strzelbę świata (tzw. gwintówkę-red) razem z firmą ORSIS i razem z nimi to zrobiliśmy. Mamy prototyp - wyjaśniał aktor, który był twarzą marki ORSIS.

W 2016 r. otrzymał rosyjskie obywatelstwo i wystąpił w reklamie operatora komórkowego MegaFon oligarchy Aliszera Usmanowa.

Wokalista i lider niemieckiej grupy rockowej Scooter - H.P. Baxxter został w 2013 r. twarzą Media Markt w Rosji. „Dla naszej firmy w Rosji to pierwsza kampania reklamowa z udziałem celebryty światowego formatu. H.P. Baxxter to jeden z najpopularniejszych wykonawców niemieckich i jest dobrze znany w Rosji” - wyjaśniał wybór Media Markt.

Na rosyjską propozycję reklamową skusił się także najbogatszy piłkarz - Portugalczyk Cristiano Ronaldo. W 2014 r. reklamował prywatny bank Otkrycie, ktory wtedy był największym prywatnym bankiem, dzięki lokatom z Kremla w czasie sankcji zachodnich. Dziś bank ten, decyzją baku centralnego, jest w procesie sanacji wykonywanej przez państwowy VTB. W 2017 r wskutek błędów w zarządzaniu, znalazł się na granicy bankructwa.

Media
Radio Zet: Daniel Obajtek chciał kupić „Rzeczpospolitą”. Nie kupił, ale wydał setki tysięcy złotych
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Media
TVN jednak nie zmieni właściciela. Zarząd informuje o przyczynach
Media
Rosjanie są zmęczeni propagandą. Porzucają kremlowską telewizję
Media
Znów gorąco wokół TVN. Nowe informacje o inwestorach
Media
„Minecraft: Film” ustanowił rekord kinowy w Polsce. Wygrał z polskim filmem