Tłumy na Bondzie dają nadzieję kinom

„Nie czas umierać" z agentem 007 miało najlepsze wejście na polskie ekrany w tym roku. To dobrze wróży obciążonej przez pandemię branży.

Publikacja: 05.10.2021 21:00

Premiera "Nie czas umierać"

Premiera "Nie czas umierać"

Foto: AFP

Ponad 440 tys. biletów sprzedały kina w Polsce na „Nie czas umierać" w pierwszy weekend wyświetlania kolejnej części przygód Jamesa Bonda. Wpływy ze sprzedaży wejściówek na nowego Bonda przekroczyły 9,2 mln zł. To według danych Boxoffice.pl, do których dostęp uzyskaliśmy, najlepsze otwarcie w 2021 r. (drugi wynik należał do filmu „Obecność 3", który w pierwszy weekend wyświetlania obejrzały 144 tys. widzów).

Tym samym widzowie przyjęli tytuł lepiej niż dotychczasowego rekordzistę z tej serii – „Skyfall". Zdaniem operatorów kin to dobrze wróży wynikom czwartego kwartału i potwierdza, że branża odzyskuje siły.

Powrót do kin

Szef sieci kin Helios (Grupa Agory) Tomasz Jagiełło mówił nam w poniedziałek, że zdarzały się kina, w których uruchamiano pulę biletów przeznaczoną tylko dla osób zaszczepionych (nie wliczają się do limitu 75 proc. zapełnienia sali).

Frekwencja na Bondzie podbije tym samym wyniki branży, tęskniącej za dużą widownią i tytułami przyciągającymi ponad 1 mln osób, w ostatnim kwartale tego roku. Tomasz Jagiełło jest zdania, że kwartał ten zapowiada się dobrze. Z optymizmem mówi również o wynikach za minione trzy miesiące. W lipcu, sierpniu i wrześniu widownia w Heliosie stanowiła duże kilkadziesiąt procent widowni z 2019 r. i odsetek ten rósł – wynika z jego wypowiedzi.

– Frekwencja w kinach odpowiada 70–75 proc. widowni z 2019 r. – mówi Joanna Kotłowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Nowe Kina. – Dobrą wiadomością jest, że studia producenckie wracają do polityki projekcji filmów w pierwszej kolejności w kinie – dodaje.

Katarzyna Opertowska, dyrektor marketingu w Cinema City Poland, podaje, że odbudowuje się także sprzedaż w kinowych barach. – Konsumpcja w kinach funkcjonuje normalnie. Sprzedajemy przekąski i napoje, można je normalnie spożywać, choć oczywiście nosimy maseczki – dodaje Kotłowska.

Czytaj więcej

„Nie czas umierać”. Bond kontra Lucyfer

Tymczasem dane Boxoffice.pl ze względu na brak danych od jednego z dużych dystrybutorów – UIP – po trzech kwartałach tego roku nadal pokazują duży spadek widowni i przychodów z biletów w porównaniu z rekordowym dla kin 2019 r. W takim ujęciu liczba sprzedanych biletów to niecałe 10,8 mln wobec 43,1 mln (z UIP) w ostatnim roku przed wybuchem pandemii i administracyjnym zamknięciem kin.

Wpływy ze sprzedaży biletów po trzech kwartałach bieżącego roku to zaś 196 mln zł (wobec 815 mln zł w 2019 r., wraz z UIP).

Jaka faktycznie jest tegoroczna widownia, powinny pokazać dane zbierane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Te nadal nie są publikowane, ponieważ – jak tłumaczy kierownictwo instytutu – nie ma pozwalających na to przepisów.

Według Boxoffice.pl w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. największą frekwencją cieszył się film „Luca" w dystrybucji Disneya, który zobaczyło niecałe 800 tys. osób, a przychody z biletów przekroczyły 13 mln zł. Operatorzy kin szacują, że większą – około 1 mln sprzedanych biletów – widownię przyciągnął film „Psi Patrol" (właśnie UIP).

Bogaty repertuar

W nadchodzących tygodniach liczą m.in. na nowy obraz Wojciecha Smarzowskiego „Wesele" i „Dziewczyny z Dubaju", o których jest głośno za sprawą sporu twórców. Są też nadzieje, że sukces ze Stanów Zjednoczonych powtórzy „Venom 2" produkcji Marvela. Przez weekend zarobił 103 mln dol. Opertowska przypomina, że oprócz tych tytułów do kin wejdą jeszcze „Dune" czy kolejna część „Matrixa" i nowy „Spiderman".

Powrotu pandemicznych obostrzeń nikt w branży się nie spodziewa. Ale 100-proc. pewności także nikt nie ma.

Czytaj więcej

Znakomity wynik otwarcia „Bonda” w Polsce
Media
Rosja wyrzuca moskiewskiego korespondenta „Le Monde”
Media
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym w 2024 r.
Media
Rekordowe wyniki portalu wiescirolnicze.pl. Potężne wzrosty oglądalności
Media
Prezes Legimi: audyt potrwa do końca marca
Media
Sprzedaż TVN wchodzi w drugą fazę. Kto ubiega się o stację?