Just do it - 25 lat sloganu reklamowego Nike

"Just do it" - Nike od lat zachęca do aktywności fizycznej. Slogan, który na dobre wpisał się w wizerunek marki, kończy właśnie 25 lat.

Publikacja: 23.08.2013 14:30

Just do it - 25 lat sloganu reklamowego Nike

Foto: YouTube

Slogan " Just do it" został wymyślony przez agencję reklamową Wieden Kennedy. Jej właściciel Dan Wieden sądził, że hasło nie będzie zbyt wyraziste i nie przypadnie do gustu gigantowi obuwniczemu. Okazało się inaczej.

Pomysł na ten reklamowy, a zarazem sportowy okrzyk nawiązuje do słów Gary'ego Gilmore'a, który był pierwszą osobą straconą w USA po przywróceniu kary śmierci. "Let's do it" - straceniec miał krzyknąć tuż przed egzekucją. Po 11 latach w 1988 roku  okrzyk przekształcony na "Just do it" stał się ikoną.

- Hasło chwyciło, ponieważ było krótkie, łatwe do zrozumienia i zapamiętania, a do tego miało odważny i zdecydowany charakter i zagrzewało do boju - zauważa Lisa Delpy Neirotti, profesor i dyrektor George Washington University School of Business. Patrząc na markę, trudno sobie ją wyobrazić bez tego sloganu i na odwrót - dodaje.

Hasło już od 25 lat towarzyszy marce i na stale wpisało się w jej wizerunek.

- Niewiele sloganów reklamowych na stałe wpisało się w styl życia. Na tym okrzyku wychowało się wielu sportowców. To wyjątkowe hasło reklamowe, które wykroczyło daleko poza oczekiwania marki i jego twórców - zauważa David Carter, profesor i dyrektor Sports Business Institute na USC Marshall School of Business. Patrząc na slogany z ostatnich 20-30 lat, rzadko zdarza się takie, które tak mocno wpisało się w kulturę. "Just do it" nie tylko sprawdza się na płaszczyźnie reklamowej, ale wciąż ma w sobie moc - jest nadal czytelne i aktualne. Kiedy mówimy "Just do it" skojarzenie jest bardzo proste i oczywiste. Bardzo niewiele sloganów wytrzymuje próbę czasu - dodaje.

Po 25 latach hasło jest wciąż aktualne i jak zapewnia Davide Grasso, globalny dyrektor marketingu Nike, stało się ono również mantrą wszystkich pracowników.

Aby uczcić urodziny najsłynniejszego sloganu, Nike stworzyło 90-sekundowy spot reklamowy.

"Possibilities" (ang. możliwości) to krótki film z udziałem sportowców i innych gwiazd, który ma inspirować widzów do przekraczania granic i wyznaczania sobie nowych celów. Dodatkowo, Nike przygotowało specjalne aktywacje w sieci, w tym w mediach społecznościowych, zachęcające do rywalizacji poprzez serię wyzwań Nike+, utrzymanych w duchu sloganu #JustDoIt.

Klip rozpoczyna się od słów "If you can run a mile, run a race, run a marathon, outrun a movie star." (ang. "Jeśli możesz przebiec milę, przebiegnij wyścig, przebiegnij maraton, prześcignij gwiazdę filmową.") W kolejnych scenach pojawiają się wyzwania, w ramach których główny bohater (wraz z widzem) stara się przesunąć granice swoich możliwości.

W reklamie wzięły udział największe gwiazdy sportu: tenisistka Serena Williams, piłkarz Gerard Pique, koszykarz LeBron James, bokser Andre Ward.

Twórcą klipu jest Nicolai Fuglsig - obsypany nagrodami duński reżyser, zaś za narrację odpowiada amerykański aktor Bradley Cooper. W spocie pojawia się również aktor Chris Pine.

- Od dwudziestu pięciu lat inspirujemy ludzi do podejmowania wyzwań w duchu sloganu 'Just Do It' - mówi Davide Grasso, Nike Global Chief Marketing Officer. - "Possibilities" nadaje temu hasłu zupełnie nowe znaczenie - pokazujemy widzom sposób rozwijania własnego, sportowego potencjału oraz wyznaczania sobie celów, a potem pomagamy im w ich osiągnięciu, dzięki naszym produktom i usługom - dodaje.

- W naszej firmie zawsze powtarzamy - jeśli masz ciało, jesteś sportowcem. Chcemy inspirować ludzi, powtarzamy, że jeśli są w stanie przebiec jeden kilometr, potrafią pokonać maraton - wyjaśnia Grasso.

Najnowsza reklama Nike z okazji 25-lecia hasła "Just do it" - "Possibilities":

Przypominamy także kilka poprzednich:

Slogan " Just do it" został wymyślony przez agencję reklamową Wieden Kennedy. Jej właściciel Dan Wieden sądził, że hasło nie będzie zbyt wyraziste i nie przypadnie do gustu gigantowi obuwniczemu. Okazało się inaczej.

Pomysł na ten reklamowy, a zarazem sportowy okrzyk nawiązuje do słów Gary'ego Gilmore'a, który był pierwszą osobą straconą w USA po przywróceniu kary śmierci. "Let's do it" - straceniec miał krzyknąć tuż przed egzekucją. Po 11 latach w 1988 roku  okrzyk przekształcony na "Just do it" stał się ikoną.

Pozostało 86% artykułu
Kultura
Wielkie zmiany w pismach podlegających ministerstwu kultury
Kultura
Łazienki Królewskie świętują 120-lecie wydania „Nocy listopadowej” Wyspiańskiego
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: „Gladiator 2” – triumf czy porażka?
Kultura
Muzeum Narodowe w Poznaniu otwiera Studyjną Galerię Sztuki Starożytnej
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego