Zmysłowa muzyka Gustavo Dudamela

Żywioł, dyscyplina i potęga brzmienia – to atuty słynnej wenezuelskiej Simon Bolivar Youth Orchestra, która zagrała wczoraj w Warszawie

Publikacja: 21.06.2010 00:36

Gustavo Dudamel nie jest typem dyrygenta intelektualisty, jest w nim natomiast radosna ekspresyjność

Gustavo Dudamel nie jest typem dyrygenta intelektualisty, jest w nim natomiast radosna ekspresyjność

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Młodzi muzycy i ich charyzmatyczny szef, 29-letni Gustavo Dudamel, zaprezentowali się wczoraj tak, jak ich opisują światowe media. Widzowie w Operze Narodowej słusznie domagali się bisów, bo otrzymali to,

na co liczyli. Poważny koncert przemienił się w szalony show. Żywiołowe mambo połączyło w tańcu 150 muzyków.

Ta poważna orkiestra potrafi bowiem cieszyć się muzyką, a żywiołowość tych dwudziestoparolatków jest naturalna. Lata spędzone w szkołach tzw. El Sistema w Wenezueli rozwinęły w nich natomiast poczucie muzycznej dyscypliny, które połączone z naturalną, radosną ekspresyjnością daje na estradzie interesujące rezultaty. Zwłaszcza gdy Simon Bolivar Youth Orchestra gra utwory kompozytorów latynoamerykańskich, takich jak Alberto Ginastera.

Tańce z baletu „Estancia” tego Argentyńczyka zabrzmiały tak efektownie także dlatego, że Gustavo Dudamel ma wręcz zmysłowe podejście do muzyki. Nie jest typem dyrygenta intelektualisty i analityka. On ją po prostu świetnie wyczuwa.

Nie zawsze to wszakże wystarcza, co udowodniło wykonane także przez Wenezuelczyków „Święto wiosny” Igora Strawińskiego. W tych epizodach, w których muzyka ma przekazać dziką i brutalną zmysłowość starosłowiańskiego rytuału, orkiestra wypadła świetnie. Kiedy jednak to genialne dzieło nabiera wyciszenia, trzeba wczuć się w jego specyficzny klimat, bogactwo niuansów. Tego tym razem zabrakło, muzyka – zwłaszcza na początku II części – snuła się nieco bezbarwnie.

Nie zmienia to faktu, że możemy tylko Wenezueli pozazdrościć takiej orkiestry. I takiego systemu powszechnej edukacji muzycznej.

Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Kultura
Cannes 2025. W izraelskim bombardowaniu zginęła bohaterka filmu o Gazie
Kultura
„Drogi do Jerozolimy”. Wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie
Kultura
Polska kultura na EXPO 2025 w Osace
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kultura
Ile czytamy i jak to robimy? Młodzi więcej, ale wciąż chętnie na papierze