To co się nam podoba

Eks­pe­ry­men­tal­na mu­zy­ka na naj­wyż­szym po­zio­mie za­brzmi w CSW w Zam­ku Ujaz­dow­skim Warszawie

Aktualizacja: 25.01.2012 11:41 Publikacja: 25.01.2012 10:58

www.csw.art.pl

www.csw.art.pl

Foto: materiały prasowe

W pią­tek usły­szy­my gru­pę PRSZR – wspól­ne przed­się­wzię­cie au­striac­kie­go mistrza elek­tro­nicz­ne­go Pe­te­ra Vo­ta­vy i pol­skich mu­zy­ków z Ha­ti. Po nich wystąpi Ar­tu­ras Bum­ste­inas, li­tew­ski kom­po­zy­tor i ar­ty­sta wi­zu­al­ny po­ru­sza­ją­cy się w świe­cie mu­zy­ki aku­stycz­nej i elek­tro­nicz­nej. Bę­dzie też Da­riusz Ko­ciń­ski – per­for­mer, mu­zyk, twór­ca gra­ją­cych „rzeźb". Po­czą­tek o godz. 19.

Tego samego dnia zostanie otworzona wystawa "Sytuacje poznawcze".

Idea nowej ekspozycji prac z Kolekcji CSW Zamek Ujazdowski bazuje przede wszystkim na bogatym dorobku działań z publicznością tej instytucji, realizowanych przez dwa elementy aktywności CSW – Program Edukacyjny, prowadzony przez Joannę Rentowską i Marka Goździewskiego, oraz Laboratorium Edukacji Twórczej, którego kuratorami są Janusz Byszewski i Maja Parczewska.

Na podstawie ich wieloletniej praktyki wybrane zostały z Kolekcji CSW dzieła sztuki, które zyskiwały największy odzew publiczności w ramach działań edukacyjnych, wzbudzały emocje i refleksje, uruchomiały procesy poznawcze. Ten wybór, nie zawsze pokrywający się z preferencjami zawodowych krytyków sztuki – choć przecież z nimi niesprzeczny – stał się punktem wyjścia koncepcji wystawy, zmierzającej do przekraczania granic między sztuką i dotyczącej jej edukacją.

Stąd pomiędzy dziełami sztuki znajdują się na wystawie elementy działań Laboratorium Edukacji Twórczej. Działania te określa się zwykle jako „edukacyjne", w istocie zaś są dziedziną praktykowania aktywnego uczestnictwa publiczności w sztuce. Dają bowiem możliwość, by motywowani swoimi potrzebami poznawczymi widzowie zmieniali się w uczestników sztuki – i by inspirowani sztuką indywidualnie rozwijali swą wiedzę.

Układ wystawy tworzy tym razem nie tyle narracje, stanowiące konstrukcję poprzedniej ekspozycji prac z Kolekcji CSW (Rzeczy budzą uczucia. Wybrane na narracje), ile właśnie sytuacje – sugestywne punkty inspiracji i odniesień dla aktywności poznawczej.

Laboratorium Edukacji Twórczej

nie nawiązuje wprost do Laboratorium Jerzego Grotowskiego, choć LET konsekwentnie od samego początku, czyli od 1989 roku, realizowało koncepcję kultury czynnej, wprowadzoną do praktyki artystycznej właśnie przez Jerzego Grotowskiego. Odbijają się też w projektach LET  idee psychologiczne, w szczególności psychologii humanistycznej. To dzięki nim termin twórcze – zawarty w nazwie – ma znaczenie szersze, pozaartystyczne, i określa postawę przełamywania stereotypów tak w myśleniu, jak i w działaniu. Wiąże się również z koncepcją rozwoju osobistego i przekonaniem, że kreatywność nie jest zarezerwowana dla ludzi utalentowanych artystycznie. LET nie pełni funkcji usługowych wobec programu CSW. Tworzy i realizuje własne projekty,  zaprasza do udziału konkretne grupy uczestników, którymi przez ostatnie lata stają się różne środowiska zawodowe pracujące w obszarze kultury, edukacji, animacji czy nawet resocjalizacji.

Celem Programu Edukacji CSW Zamek Ujazdowski

jest kształtowanie i wspieranie rozwoju postaw twórczych. Program Edukacji organizuje warsztaty, lekcje, wykłady i projekty specjalne dla grup zorganizowanych. Uczestnicy zajęć mogą nie tylko reagować w sposób twórczy na otaczający świat, ale realizować także swoje własne wizje i pomysły. Najważniejszym celem, jaki stawia przed sobą Program Edukacji jest  zapoznawanie dzieci i młodzieży z tym, co dzieje się w sztuce współczesnej. Zajęcia stają się w ten sposób uzupełnieniem programu szkolnego, w którym brakuje informacji i materiału poglądowego o sztuce najnowszej. Oferta kierowana jest do przedszkoli, szkół: podstawowych, gimnazjalnych, średnich oraz wyższych.

źródło CSW

SYTUACJE POZNAWCZE

Prace z Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

i elementy działań Laboratorium Edukacji Twórczej

Wystawa czynna do 27 maja 2012

Kurator: Grzegorz Borkowski

W pią­tek usły­szy­my gru­pę PRSZR – wspól­ne przed­się­wzię­cie au­striac­kie­go mistrza elek­tro­nicz­ne­go Pe­te­ra Vo­ta­vy i pol­skich mu­zy­ków z Ha­ti. Po nich wystąpi Ar­tu­ras Bum­ste­inas, li­tew­ski kom­po­zy­tor i ar­ty­sta wi­zu­al­ny po­ru­sza­ją­cy się w świe­cie mu­zy­ki aku­stycz­nej i elek­tro­nicz­nej. Bę­dzie też Da­riusz Ko­ciń­ski – per­for­mer, mu­zyk, twór­ca gra­ją­cych „rzeźb". Po­czą­tek o godz. 19.

Pozostało 82% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: „Gladiator 2” – triumf czy porażka?
Kultura
Muzeum Narodowe w Poznaniu otwiera Studyjną Galerię Sztuki Starożytnej
Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata