Niemiecka śpiewaczka Simone Kermes zdobyła na świecie popularność niemal taką jak gwiazdy popu, mimo że jej specjalnością jest muzyka dawna. Na estradzie jest samym żywiołem, jej energia udziela się publiczności, a ona swoimi interpretacjami udowadnia, że utwory napisane kilkaset lat temu mają współczesny rytm, klimat, emocje.
Simone Kermes wystąpi w bazylice jasnogórskiej w Częstochowie 4 maja razem z Ensemble Sans Souci Berlin i Polskim Chórem Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis. W programie jest m.in. piękna kompozycja Mozarta „Exsultate, jubilate".
Część pierwszą koncertu wypełnią natomiast utwory organowe nagrodzone w konkursie kompozytorskim Musica Sacra Nova. Festiwal Gaude Mater konsekwentnie bowiem promuje nową muzykę sakralną.
Potwierdzeniem tych artystycznych poszukiwań są nie tylko organizowane w Częstochowie konkursy, ale też program obecnej edycji festiwalu. 2 maja będzie można posłuchać „Nieszporów tatrzańskich" z udziałem m.in. wokalistów Hanny Rybki i Jana Karpiela-Bułecki oraz Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej, którą prowadzi Agnieszka Kreiner. Natomiast 4 maja odbędzie się wykonanie gregoriańskiej mszy jazzowej Stanisława Fiałkowskiego napisanej dla świetnego zespołu wokalnego Camerata Silesia.
Motywem głównym XXVI edycji, na którą składa się 16 koncertów, są bowiem muzyczne formy liturgiczne – msze, pasje czy nieszpory. Dowodem tego będzie też koncert inauguracyjny. 30 kwietnia w bazylice jasnogórskiej niemiecka Die Kölner Akademie oraz katowicka Orkiestra Historyczna {oh!} wraz z solistami wykonają „Pasję według św. Mateusza" Bacha.