Stenogram nagrania spotkania pilotów

Publikacja: 02.11.2010 02:00

Lato tego roku. Do 56. Pułku Śmigłowców Bojowych z Inowrocławia ma przyjechać Komisja Badania Bezpieczeństwa Lotów.

Dowódca pułku każe dowódcom poszczególnych kluczy zebrać pilotów i sprawdzić w ich książkach ewidencji lotów, czy mają ważne uprawnienia (każdy z nich musi raz w roku lub na dwa lata, przejść kontrolę z instruktorem). Nagranie, którego stenogram ujawniamy, to spotkanie dowódcy klucza śmigłowców bojowych Mi-24 w pułku. Okazuje się, że jednemu z pilotów uprawnienia wygasły kilka miesięcy wcześniej. Dowódca każe więc mu wpisać ze wsteczną datą informację do dokumentów, że taki lot odbył. Po to, by podczas kontroli komisji wszystko się zgadzało w dokumentach.

Dowódca: - Aha, teraz wiecie, co sobie sprawdzicie tam, żeby było. Tylko my jesteśmy? Siwy, do kiedy masz mieć „strefę” i „trasę”?

Chor. Warchocki: - Tak

Dowódca:- Do kiedy masz mieć kontrolę ważną?

Żołnierz X:- Każdy?

Dowódca: - Tak. Każdy do kiedy macie ważne kontrole, albo ostatnio lataliście?

Chor. Warchocki: - Strefę robiłem 04.02.2010

Dowódca: - 04.02.2010? Dobrze.

Chor. Warchocki: - I 31.08.2009 trasę.

Żołnierz X: - Mnie tam masz?

Dowódca 31.08. Tak?

Chor. Warchocki: - Tak.

Dowódca: - Jakie wy macie klasy?

Chor. Warchocki: - Pierwszą, czyli ja mam (kontrolę – przyp. red.) raz na dwa lata.

Dowódca: - Raz na dwa lata. Dobrze. I teraz Cymer (pseudonim jednego z pilotów - przyp. red.). Cymer dawaj, co tam szukasz? Tam nie ma co szukać. Bierzesz książkę i od tyłu jedziesz. Czytasz.

Cymer: - W locie do strefy 19.02.2010. A po trasie 19.04.2009.

Żołnierz X: - Grubo.

Dowódca: - Pokaż tę książkę.

Żołnierz X: - Nic tam nie robiłeś.

Dowódca: - Od razu przynoś tutaj lagę i będziemy cię k... lać. Latałeś? Cymer: 19.04.

Dowódca: - K... jakby to Tadek, k... znalazł, to by cię za.... Ja też bym cię, za.... Dobra chłopie, teraz tak, do...

Cymer: - To teraz mam egzamin?

Dowódca: - Całe szczęście, że dowódca klucza widzi.

Cymer: - To nie ma problemu. W takim razie jutro z dołu (chodzi o dolną kabinę śmigłowca Mi-24 - przyp. red.), robię kontrolę – egzamin.

Dowódca: - Co jutro. K... chłopie jedzie BL (Komisja Bezpieczeństwa Lotów - przyp. red.) Widzi po (widzi, że egzamin został zrobiony po wygaśnięciu uprawnień - przyp. red.) u was kontrolę i ja jak bym był takim gościem i choć bym był nie gramotny, to od razu bym zobaczył, czy Pan k... Cymer latał po tej dacie. I wyjdzie, że k... oczywiście, że latał, k... bez kontroli. A nie można bez, jeszcze byłeś jeszcze o i k..., byłeś jeszcze na przelocie (pilot wykonywał loty, choć wygasły mu uprawnienia - przyp. red.)...

Cymer: - Byłeś

Dowódca: - Super k.... Szukaj teraz proszę ja ciebie w książeczce, czy jest możliwe, żebyś coś znalazł, żebyś z instruktorem leciał. Jakiś k... lot, dobrze by było trasowy.

Cymer: - Jutro będę właśnie miał planowaną trasę, więc ją zmienię k... z dołu i tyle.

Dowódca: - YYY...

Żołnierz X: - Najlepiej, żebyś znalazł coś takiego, żebyś się cofnął teraz, żebyś się cofnął, żeby to rozpisać teraz, z tym gościem. Szukaj trasy.

Cymer: - No to z tym Janem z Pruszcza...

Kraj
Tysiąc lat i ani jednej idei. Uśmiechnięta Polska nadal poszukuje patriotyzmu
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Kraj
Jak będzie wyglądać rocznica koronacji Chrobrego? Czołgi na ulicach stolicy
Kraj
Walka z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. „Pożar nie jest opanowany”
Kraj
Ministerstwo uruchomiło usługę o wulgarnym akronimie. Prof. Bralczyk: To niepoważne