Program zainicjowany przez Agencję Zaawansowanych Projektów Obronnych (DARPA), przewiduje skonstruowanie eksperymentalnego samolotu XS-1. DARPA podąża śladem wcześniejszych projektów samolotów hipersonicznych np. HTV-2, który podczas lotu testowego w sierpniu 2011 r. osiągnął 20-krotną prędkość dźwięku.
Samolot XS-1 ma mieć możliwość wyniesienia na orbitę ładunku w przedziale od 454 do 1814 kg, a koszt jednego startu nie powinien przekroczyć 5 mln dolarów.
— Szukamy radykalnych rozwiązań — oświadczyła podczas konferencji American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) była astronautka Pamela Melroy, obecnie zastępca dyrektora Biura Technologii Taktycznej w DARPA.
XS-1 ma osiągać prędkość 10 Mach — dziesięć razy tyle ile wynosi prędkość dźwięku. (Na poziomie morza prędkość dźwięku to około 1225 kilometrów na godzinę).
— Będzie to suborbitalny, naddźwiękowy pojazd, który pozwoli nam na zaawansowane badania i dostarczania ładunków na orbitę — powiedziała była astronautka.