Krzysztof Adam Kowalczyk: Porażka spalinowego Rejtana

Sprzeciw polskiego rządu wobec unijnego zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. szybko okazał się nieskuteczny. Ale odegra jeszcze swoją rolę w kampanii wyborczej.

Publikacja: 29.06.2022 13:28

Minister Anna Moskwa (z lewej) na Radzie UE w Luksemburgu

Minister Anna Moskwa (z lewej) na Radzie UE w Luksemburgu

Foto: PAP/EPA

Jest w tym coś zaskakującego, kiedy minister klimatu i środowiska broni rozwiązań zanieczyszczających środowisko naturalne i kładzie się Rejtanem, sprzeciwiając unijnemu zakazowi rejestracji aut spalinowych, który ma obowiązywać od 2035 r. „Na dzisiaj ani rynki, ani społeczeństwa nie są gotowe na tę propozycję, ani na odpowiedzialną deklarację jakiejkolwiek daty” - zatweetowała minister Anna Moskwa we wtorkowe południe z Luksemburga, z posiedzenia rady ministrów środowiska krajów UE. Rzecznik rządu Piotr Müller szybko dodał, że Polska buduje właśnie koalicję państw Wspólnoty, które sprzeciwiają się tym przepisom, i jest dogadana w tej sprawie z Czechami.

Coś z budową koalicji poszło jednak nie tak, skoro już w nocy z wtorku na środę Rada UE zgodziła się na zakaz, który wcześniej poparł Parlament Europejski. Jedynie pięć na 27 krajów skłonnych było przesunąć wyrok na spalinowce do 2040 r. Klamka jednak zapadła i teraz pozostało tylko uzgodnić konkretne zapisy prawne.

Czytaj więcej

Kraje UE popierają zakazanie sprzedaży nowych aut spalinowych do 2035 r.

Rejtan w wykonaniu polskiego rządu szybko okazał się nieskuteczny, ale w pewnym sensie był figurą obowiązkową. W obronie aut na benzynę i diesli zdążyła już przecież wystąpić Solidarna Polska, więc PiS nie chciał, by wyłącznie jego koalicyjny partner dyskontował politycznie niepokój społeczny wokół zakazu rejestrowania „spalinowców”.

Przeciętny wyborca – i to nie tylko Zjednoczonej Prawicy – raczej nie rozumie e-rewolucji w motoryzacji. Boi się, że gdy już jego samochód spalinowy dokona kiedyś żywota, to czeka go nie tyle przesiadka na elektryczny, co do pociągu czy na rower. Bo nie dość, że e-auta na razie są horrendalnie drogie (prognozy mówią o spadku cen), to infrastruktura ładowania w kraju marna, a i prądu może kiedyś Polakom zabraknąć, biorąc pod uwagę dotychczasowe sukcesy PiS w transformacji energetycznej.

Hasło zakazu dla zakazu rejestracji pojazdów spalinowych może stać się ważnym elementem rozkręcającej się właśnie kampanii wyborczej w Polsce

Niejeden polityk zawalczy więc w przyszłych wyborach o miejsce w Sejmie czy Senacie, eksploatując te lęki i odsądzając od czci i wiary „tę wredną Unię” w kwestii motoryzacji. I choć ustalonej właśnie daty 2035 r. nikt w Europie już nie zmieni, to hasło zakazu dla zakazu rejestracji pojazdów spalinowych może stać się ważnym elementem rozkręcającej się właśnie kampanii wyborczej w Polsce. Bo przecież nie chodzi tu o skuteczność, tylko o skuteczną narrację.

Jest w tym coś zaskakującego, kiedy minister klimatu i środowiska broni rozwiązań zanieczyszczających środowisko naturalne i kładzie się Rejtanem, sprzeciwiając unijnemu zakazowi rejestracji aut spalinowych, który ma obowiązywać od 2035 r. „Na dzisiaj ani rynki, ani społeczeństwa nie są gotowe na tę propozycję, ani na odpowiedzialną deklarację jakiejkolwiek daty” - zatweetowała minister Anna Moskwa we wtorkowe południe z Luksemburga, z posiedzenia rady ministrów środowiska krajów UE. Rzecznik rządu Piotr Müller szybko dodał, że Polska buduje właśnie koalicję państw Wspólnoty, które sprzeciwiają się tym przepisom, i jest dogadana w tej sprawie z Czechami.

Komentarze
Bogusław Chrabota: Karol Nawrocki. Niby nie PiS, ale PiS
Komentarze
Michał Szułdrzyński: Trzaskowski i Nawrocki to tak naprawdę awatary Tuska i Kaczyńskiego
Komentarze
Michał Kolanko: Trzaskowski wygrywa z Sikorskim. Ale dla prezydenta Warszawy łatwo już było
Komentarze
Artur Bartkiewicz: Czy prawybory w KO umocniły Rafała Trzaskowskiego?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Komentarze
Estera Flieger: Kampania wyborcza nie będzie o bezpieczeństwie