19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 25.06.2018 21:00 Publikacja: 25.06.2018 21:00
Foto: Adobe Stock
Zarówno w roku 2016, jak i ubiegłym wyeksportowaliśmy do Afryki dobra za 2,27 mld euro. To niewiele, zważywszy, że mowa o drugim co do wielkości kontynencie z sześćdziesięcioma krajami i łączną populacją sięgającą już prawie 1,3 mld osób. Polski eksport do Afryki jest mniejszy od eksportu do wielu krajów europejskich, jak choćby do Norwegii czy Danii.
Kontynent afrykański jest więc ciągle wielkim nieobecnym w polskiej wymianie handlowej. W 2017 r. sprzedaż na tamtejsze rynki stanowiła zaledwie 1,1 proc. udziału w polskim eksporcie i 0,8 proc. w imporcie. Niestety, w ostatnich dwóch latach wskaźniki te nie uległy poprawie, bo dynamika naszego handlu z państwami UE była znacznie wyższa od dynamiki zarówno eksportu, jak i importu z krajami afrykańskimi.
Zakład od lat należący do niemieckiego koncernu BSH zostanie przeniesiony do nowej lokalizacji i powiększony. Będzie w nim pracować ponad tysiąc osób.
Firma meblarska Black Red White planuje zamknięcie jednego z zakładów i zwolnienia grupowe całej załogi. Pracę ma stracić kilkaset osób.
W ciągu roku liczba sprzedawców na wszelkiego typu targowiskach spadła o niemal 8 tys., a największą grupę stanowili ci oferujący odzież czy obuwie. Rynek kurczy się także z powodu ekspansji dyskontów, również tych przemysłowych.
Ogólne przychody największej sieci handlowej w Polsce co prawda wzrosły do 23,6 mld euro, ale jeśli z wyników wyłączyć nowe placówki, to sprzedaż w 2024 r. była niższa w ujęciu rocznym.
Sieć sklepów Biedronka uruchomia nowy program talentowy „Akcja Operacja”, dzięki któremu w półtora roku można zostać menedżerem do spraw sprzedaży bądź logistyki i zarabiać 8,5 tys. zł brutto. Kandydatami mogą być osoby spoza firmy bądź z wewnątrz – w tym kasjerzy.
Tankowce floty cieni Putina, które utknęły na morzach w wyniku amerykańskich sankcji, mają w ładowniach ropę wartą ponad 3,5 mld dolarów. Te straty mogą rosnąć w miarę jak cena surowca będzie spadać. A takie są prognozy.
W ciągu roku liczba sprzedawców na wszelkiego typu targowiskach spadła o niemal 8 tys., a największą grupę stanowili ci oferujący odzież czy obuwie. Rynek kurczy się także z powodu ekspansji dyskontów, również tych przemysłowych.
Ogólne przychody największej sieci handlowej w Polsce co prawda wzrosły do 23,6 mld euro, ale jeśli z wyników wyłączyć nowe placówki, to sprzedaż w 2024 r. była niższa w ujęciu rocznym.
Choć średnio ceny w sklepach rosną o ok. 6 proc. w skali roku, nie brakuje produktów, które podrożały o 20, 30 proc. czy nawet jeszcze więcej. Konsumenci muszą się przyzwyczaić do dużej niestabilności rynku.
Importerzy towarów muszą składać kwartalne sprawozdania o emisji gazów cieplarnianych wynikające z ich importu w danym kwartale. Kolejne taki raport trzeba złożyć 31 stycznia br., co oznacza, że zostało mało czasu na zebranie danych.
Czechy są naturalnym partnerem dla polskich firm do współpracy w zakresie transportu towarowego, zarówno w obrocie surowcami, jak i produktami gotowymi.
W 2024 r. zlikwidowano 2 tys. punktów stacjonarnych, a kolejne ponad 9 tys. zostało zawieszonych. To efekt zarówno słabej koniunktury, jak i konkurencji internetu. Duże sieci jednak nadal rosną.
Detalista odzieżowy otworzy w najbliższych latach trzy nowe sklepy w Lublinie, Białymstoku i Warszawie. Dzięki temu zwiększy łączną liczbę obiektów w kraju do 10.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas