Polacy kupują, platformy zarabiają

Przez pandemię liczba kupujących online wzrosła o 12 pkt proc., do 84 proc. Co trzeci klient zakupy rozpoczyna od platform internetowych.

Publikacja: 07.06.2021 21:00

Polacy kupują, platformy zarabiają

Foto: Adobe Stock

Pandemia zdecydowanie nakręciła rozwój handlu internetowego w Polsce, który – choć od lat mocno się rozwijał – to od ponad roku rośnie w tempie nawet ponad 30 proc. Przekłada się to także na wzrost liczby kupujących.

Z najnowszego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute, którego wyniki „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, wynika, że odsetek e-kupujących w ciągu roku wzrósł z 72 proc. w 2020 r. do 84 proc. obecnie. Tymczasem jeszcze w czerwcu 2019 r. zakupy w sieci deklarowało jedynie 57 proc. ankietowanych. Z kolei 86 proc. z tych osób, które nie kupują w sieci i tak wykorzystuje ją do realizacji różnych aktywności okołozakupowych, m.in. poszukiwania inspiracji, opinii i informacji o produktach, wyszukiwania lokalizacji sklepu.

– Powrót do życia po pandemii tego nie zmieni. Wnioski z raportu to też wyraźny sygnał dla biznesu, gdzie należy szukać konsumenta: w e-commerce" – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Nie oznacza to jednak, iż konsumenci zupełnie odwracają się od sklepów stacjonarnych. Jako ulubione miejsce zakupowe wskazało je w tym roku 40 proc. – przed rokiem tylko 17 proc. Jednak już kolejne miejsca zajęły platformy zakupowe, np. Allegro oraz markowe sklepy internetowe.

Z innego badania Agencji Badawczej Atena Research wynika, że 33 proc. internautów przygodę zakupową rozpoczyna właśnie na platformach. To zdecydowanie najpopularniejsze miejsce na robienie zakupów. Generalnie choć polski e-handel jest rozproszony, samych sklepów jest ponad 30 tys., ale zdecydowanie najpopularniejsze są głównie globalne marki. W badaniu 94 proc. wskazało Allegro, a 84 proc. – OLX. Kolejne pod względem znajomości szyldy internetowych sprzedawców to AliExpress, Ceneo, Amazon oraz Vinted.

– Widać jak dobrze model marketplace poradził sobie ze skokowym wzrostem popytu i skutecznie działał tam, gdzie pojedyncze sklepy internetowe mogły dostać zadyszki – mówi Paweł Wojciechowski z Publicis Commerce.

– Ścieżkę zakupową na Allegro rozpoczyna już 32 proc. konsumentów i odsetek ten z roku na rok rośnie. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla reklamodawców, ale również przy wyborze platformy, na której chcemy sprzedawać – mówi Marcin Bruś, dyrektor reklamy w Allegro.pl.

Model zakupów internetowych będzie się nadal zmieniać – rosnąć będzie choćby znaczenie zagranicznej sprzedaży. Z takich platform korzysta 12 proc. internautów, 10 proc. kupuje w e-sklepach poza Polską.

– Polski e-handel bije rekordy na rynku wewnętrznym, ale z coraz większym zainteresowaniem patrzy też na eksport. W przypadku e-commerce w modelu B2C to już się dzieje i to z coraz większym powodzeniem. W obliczu mocnej konkurencji na polskim rynku jest to naturalna konsekwencja dochodzenia liderów rynkowych do ściany – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor sprzedaży w Unity Group.

TRANSFORMACJA ENERGETYCZNA

Zobacz debatę prezesów największych spółek energetycznych

Dołącz do dyskusji

Pandemia nie tylko skłoniła wielu Polaków do kupowania online, ale spowodowała także zmiany, zarówno w metodach dostawy, jak i preferowanych płatnościach.

– Spora część konsumentów do tej pory nieufnych wobec branży e-commerce po raz pierwszy zdecydowała się na zakupy online i przekonała się, że są one bezpieczne, szybkie i wygodne. Ze względu na konieczność zachowania dystansu częściej wybierali oni szybki przelew albo BLIK aniżeli płatność przy odbiorze, unikając kontaktu z kurierem czy sprzedawcą w punkcie odbioru – mówi Magdalena Grablewska, menedżer marketingu Przelewy24. – Nowi klienci docenili płatności online za intuicyjność oraz możliwość wyboru najwygodniejszych rozwiązań. Branża fintech będzie nadal podążać w tym kierunku – dodaje.

Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne