O możliwym IPO sieci Studenac mówiło się już od kilku miesięcy. Dziś spółka potwierdziła te plany. Wiele wskazuje, że planowana przez nią oferta będzie bardzo duża. Sama nowa emisja ma mieć wartość 80 mln euro, ale całe IPO może być rzędu nawet 600-800 mln euro – wynika z nieoficjalnych informacji rynkowych. Przy aktualnym kursie walutowym oznacza to IPO o wartości nawet 2,6-3,5 mld zł.
Oferta spółki Studenac będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach. Wartość nowej emisji może sięgnąć 80 mln euro.
- Zamierzamy kontynuować nasz rozwój zarówno organicznie, poprzez otwarcia nowych sklepów, jak i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego spółki – zapowiada Michał Seńczuk, prezes firmy Studenac.
Jakie plany ma Studenac
Oferta będzie obejmować emisję nowych akcji oraz sprzedaż istniejących przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors (ma obecnie około 90,08 proc.), a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca, którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. Pozostałe 0,76 proc. akcji jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie.
Z emisji nowych akcji spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia, organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej.