Studenac idzie na giełdę. Wiemy, ile może sięgnąć wartość IPO

Największa chorwacka sieć sklepów spożywczych potwierdziła dziś giełdowe plany. Chce wejść na rynek w Warszawie i Zagrzebiu. Zamierza pozyskać 80 mln euro. Wartość całej oferty może być dużo większa - wynika z nieoficjalnych informacji.

Publikacja: 07.11.2024 10:41

Studenac idzie na giełdę. Wiemy, ile może sięgnąć wartość IPO

Foto: materiały prasowe

O możliwym IPO sieci Studenac mówiło się już od kilku miesięcy. Dziś spółka potwierdziła te plany. Wiele wskazuje, że planowana przez nią oferta będzie duża. Sama nowa emisja ma mieć wartość 80 mln euro, ale całe IPO może być znacznie większe. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wartość spółki to około 600-800 mln euro, co implikuje możliwość oferty rzędu kilkuset milionów euro.

Oferta spółki Studenac będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach. Wartość nowej emisji może sięgnąć 80 mln euro.

- Zamierzamy kontynuować nasz rozwój zarówno organicznie, poprzez otwarcia nowych sklepów, jak i przejmując innych graczy w Chorwacji i Słowenii. Naszym celem jest rozbudowanie naszej sieci do 3400 sklepów do końca 2028 roku. Wpływy z emisji nowych akcji zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie tego dynamicznego rozwoju i wzmocnienie profilu finansowego spółki – zapowiada Michał Seńczuk, prezes firmy Studenac.

Jakie plany ma Studenac

Oferta będzie obejmować emisję nowych akcji oraz sprzedaż istniejących przez niektórych z obecnych akcjonariuszy, w tym przez Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), fundusz zarządzany przez Enterprise Investors (ma obecnie około 90,08 proc.), a także przez Beragua Capital Advisory S.L., Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz Vladimira Bosiljevaca, którzy posiadają łącznie około 9,16 proc. Pozostałe 0,76 proc. akcji jest w posiadaniu kilku innych akcjonariuszy, w tym członków zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie.

Z emisji nowych akcji spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia, organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej.

Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10 proc. akcji oferowanych w ramach IPO. Szczegóły znajdą się w prospekcie, który zostanie opublikowany po zatwierdzeniu przez luksemburską Komisję Nadzoru nad Sektorem Finansowym.

Jakie wyniki ma Studenac

Studenac został założony w 1991 r. W 2018 r. spółka została przejęta przez fundusz EI. Obecnie Studenac to największa pod względem liczby placówek sieć sklepów spożywczych w Chorwacji i najszybciej rosnąca pod względem przychodów w ostatnich pięciu latach.

Spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży z 309,5 mln euro w 2021 roku do 668,1 mln euro w 2023 roku, co stanowi skumulowany roczny wzrost (CAGR) na poziomie 46,9 proc. Skorygowana EBITDA wzrosła z 31,3 mln euro do 65,9 mln euro (CAGR na poziomie 45,1 proc.). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za rok 2023 wyniosły odpowiednio 702 mln euro i 70,7 mln euro. Celem zarządu jest wzrost przychodów w tempie około 30 proc. w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem oraz skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30 proc. w perspektywie średnioterminowej.

W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7 proc., przy wzroście LFL o 13,1 proc. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3 proc. r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.

O możliwym IPO sieci Studenac mówiło się już od kilku miesięcy. Dziś spółka potwierdziła te plany. Wiele wskazuje, że planowana przez nią oferta będzie duża. Sama nowa emisja ma mieć wartość 80 mln euro, ale całe IPO może być znacznie większe. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wartość spółki to około 600-800 mln euro, co implikuje możliwość oferty rzędu kilkuset milionów euro.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd