W sumie aż trzy czwarte Polaków świąteczne upominki kupi w sieci, a co drugi cały proces zakupowy przeprowadzi online – wynika z badania Kantar dla Wonga, które „Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza. Tegoroczny sezon związany z zakupami bożonarodzeniowymi będzie pod wieloma względami zupełnie inny niż rok temu, w sumie wydatki Polaków w tym okresie mogą być aż o 30 proc. niższe.
Czytaj także: Branże, które dają pracę na święta
Choć z dorocznego badania Deloitte wynika, że spadek jest niższy niż w innych krajach, dla handlu będzie to jednak poważny wstrząs. Z roku na rok grupa wybierających zakupy online rosła, ale w tym roku w związku z zamkniętymi wciąż wieloma sklepami w centrach handlowych jeszcze się powiększyła. To efekt pandemii, ale nie tylko.
Szał w internecie
– Od niedawna zauważamy systematyczny wzrost liczby ankietowanych, którzy uważają, że zakupy w internecie bardziej się opłacają. W czerwcu na tę odpowiedź wskazało 60 proc. badanych. We wrześniu było to 65 proc., a teraz już 72 proc., co jest jednocześnie najwyższym wynikiem od początku naszego cyklu – mówi Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.