Wojna Lidla i Biedronki zahamowała wzrost cen. VAT klientom nie straszny

Mimo powrotu od kwietnia 5-proc. VAT na żywność, ubiegły miesiąc zakończył się ze wzrostem cen tylko o 0,3 pkt proc. powyżej odczytu z marca. To bezpośredni efekt wojny Lidla i Biedronki, ale podwyżki zostały tylko odroczone.

Publikacja: 14.05.2024 04:30

Wojna Lidla i Biedronki zahamowała wzrost cen. VAT klientom nie straszny

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

5-proc. podwyżka VAT została przez handel przyjęta z obawą; zbyt duży wzrost cen mógł przełamać trend stopniowej poprawy optymizmu konsumentów, a w efekcie znów przynieść spadek konsumpcji.

Nie bez powodu, według wstępnych danych z indeksu cen UCE Research i WSB Merito w połowie miesiąca średnio było już drożej r./r. 3,2 proc., a pierwszy tydzień kwietnia dał wzrost nawet o 3,5 proc. Ostatecznie miesiąc zakończył się jednak z 2,4 proc. wzrostu cen r./r. (w marcu było to 2,1 proc.).

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Handel
Efekt ceł Donalda Trumpa. Polskie firmy zastanawiają się, w których krajach kupować i sprzedawać
Handel
Kasjer Putina przejmie największe sklepy internetowe Rosji
Handel
Kryzys ogarnia Rosję. Import z Chin najniższy od początku wojny
Handel
Polacy wybierają szybkie zakupy w pobliżu domu. Żabka zaciera ręce
Handel
Niedziela i Poniedziałek Wielkanocny: gdzie zrobić zakupy? Te sklepy będą otwarte