Rewolucja w sklepach. Owoce i warzywa nie będą już w folii

Walka z niepotrzebnymi opakowaniami w sklepach postępuje. Parlament Europejski zgadza się na mocne ograniczanie plastiku i promowanie opakowań wielokrotnego użytku

Publikacja: 26.10.2023 13:54

Koniec z pakowaniem warzyw i owoców w plastikową folię

Koniec z pakowaniem warzyw i owoców w plastikową folię

Foto: Adobe Stock

Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego przyjęła sprawozdanie w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgadza się na obowiązek umieszczania w sklepach urządzeń do napełniania opakowań wielokrotnego użytku na produkty spożywcze czy chemiczne. Dodatkowo rozporządzenie zakłada wprowadzenie zakazu pakowania owoców i warzyw.

Czytaj więcej

McDonald’s użyje fal radiowych do lokalizacji opakowań

- Sprzedawcy detaliczni i hurtownicy popierają harmonizację przepisów UE dotyczących opakowań i prawdziwie zrównoważony jednolity rynek odpadów. Rozporządzenie powinno wspierać naszych członków w ich wysiłkach i musi zapewniać jasność i pewność prawa - mówi Christel Delberghe, dyrektor generalny EuroCommerce, branżowej organizacji handlowej. - Jesteśmy bardzo zaniepokojeni faktem, że Komitet dodał niejasny, niemożliwy do wdrożenia i niepotrzebny wymóg dotyczący stacji napełniania dla sprzedawców detalicznych, a także zakazy dotyczące opakowań owoców i warzyw - dodaje.

Zdaniem organizacji wybór optymalnego opakowania powinien opierać się na ocenie wpływu na środowisko oraz kluczowych terminach i koncepcjach. jak minimalna liczba rotacji, wymagania dotyczące ponownego użycia itp.

Sektor wątpi w sens obowiązkowych stacji napełniania. Ten pomysł budzi obawy z kilku powodów, w tym braku jasności prawa, ograniczonej przydatności i świeżości produktu, potencjalnego marnowania i psucia się żywności. Sklepy obawiają się też zakazu pakowania owoców i warzyw, głównie z powodów higienicznych i sanitarnych.

Czytaj więcej

Od dywanu do butelki Coca-coli. Koncern pracuje nad rewolucyjną metodą recyklingu

Zdaniem EuroCommerce Parlament Europejski powinien opracować przepisy gwarantujące, że swobodny przepływ towarów nie zakłóca istniejących i dobrze funkcjonujących systemów oraz zapewniające osiągalne wymogi w zakresie recyklingu i ponownego użycia.

Niemniej niektóre sieci zaczynają już wdrażać takie rozwiązania w sklepach, także w Polsce. Lidl ma na półkach znakowane światłem owoce i warzywa, które dzięki temu nie potrzebują dodatkowych opakowań. Z kolei automaty do uzupełniania opakowań wielokrotnego użytku ma w swoich placówkach np. Carrefour.

Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego przyjęła sprawozdanie w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR). Zgadza się na obowiązek umieszczania w sklepach urządzeń do napełniania opakowań wielokrotnego użytku na produkty spożywcze czy chemiczne. Dodatkowo rozporządzenie zakłada wprowadzenie zakazu pakowania owoców i warzyw.

- Sprzedawcy detaliczni i hurtownicy popierają harmonizację przepisów UE dotyczących opakowań i prawdziwie zrównoważony jednolity rynek odpadów. Rozporządzenie powinno wspierać naszych członków w ich wysiłkach i musi zapewniać jasność i pewność prawa - mówi Christel Delberghe, dyrektor generalny EuroCommerce, branżowej organizacji handlowej. - Jesteśmy bardzo zaniepokojeni faktem, że Komitet dodał niejasny, niemożliwy do wdrożenia i niepotrzebny wymóg dotyczący stacji napełniania dla sprzedawców detalicznych, a także zakazy dotyczące opakowań owoców i warzyw - dodaje.

Handel
Chińskie cła na kopaliny z USA, Google pod lupą Pekinu. Kto zyskuje, a kto traci?
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Handel
Znany polski producent zabawek ogłosił upadłość. Bo dzieci jest coraz mniej
Handel
Chiny odpowiadają USA cłami odwetowymi. Biją też w Google
Handel
Cła na Meksyk zawieszone na miesiąc. Meksyk wzmocni ochronę granicy
Handel
Rosja traci swój największy rynek eksportowy. Turcja wybiera Chiny