Polacy polubili rzeczy używane. To już nie wstyd, ale moda i chęć oszczędzania

Coraz więcej Polaków sięga po towary z drugiej ręki – od książek czy płyt po ubrania i meble. Średnio oszczędzają dzięki temu 200 zł miesięcznie.

Publikacja: 17.03.2023 03:00

Polacy polubili rzeczy używane. To już nie wstyd, ale moda i chęć oszczędzania

Foto: Adobestock

Ograniczenie ilości odpadów, opakowań lub tworzyw sztucznych oraz oszczędność – to główne powody zarówno kupowania produktów z drugiej ręki, jak i odsprzedawania rzeczy już niepotrzebnych – wynika z badania Opinium dla operatora płatniczego Visa. Zebrane w jego trakcie dane dotyczące Polski „Rzeczpospolita” podaje jako pierwsza. Dla 42 proc. takie działania to po prostu możliwość pozbycia się niepotrzebnych przedmiotów, ale ponad 60 proc. mówi tu też o oszczędzaniu.

Osoby kupujące rzeczy używane oceniają, że pozwala im to zaoszczędzić średnio 200 zł miesięcznie, a 22 proc. szacuje oszczędności na 280 zł lub więcej. Ci, którzy poza kupnem sami też sprzedają niepotrzebne rzeczy, liczą, że zyskują na tym średnio 140 zł miesięcznie. Kwota ta wzrasta w grupie osób 18–34 lat do 185 zł.

Czytaj więcej

Ubrania coraz gorszej jakości. Klienci mieli tego nie zauważyć

Internet też pomaga

Najbardziej na takie produkty są otwarci najmłodsi konsumenci, co w ich przypadku wynika zarówno z mody, jak i z łatwości kupowania i sprzedawania używanych towarów online.

– Widać wzrost zainteresowania kupujących właściwie we wszystkich kategoriach – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro.

Vinted, znane głównie z odzieży, rozwija zarówno ofertę, jak i zasięg (na inne kraje regionu) – pozwalając polskim użytkownikom dokonywać także zagranicznych transakcji. W tej części Europy największą liczbę użytkowników portal ma w Polsce: w grudniu 2022 r. było ich 8,5 mln.

Platforma rozwija też nowe usługi, we Francji trwa test własnej sieci automatów do odbioru przesyłek, co usprawnia dostawy i jest rozwiązaniem bardziej ekologicznym niż dostarczanie każdej przesyłki do domów klientów. Firma nie podaje, czy i kiedy taka usługa może zostać rozszerzona na inne rynki.

Łatwość w kupowaniu, jak i sprzedawaniu powoduje napływ nowych klientów i poszerza rynek. Z badania Visa wynika też, że 96 proc. dorosłych Polaków deklaruje, iż chciałoby częściej uczestniczyć w działaniach przyjaznych środowisku, 43 proc. wymienia w tym kontekście możliwość zarabiania, a dla 38 proc. wymogiem jest więcej usług to umożliwiających.

Czytaj więcej

Polacy lubią reklamacje. Te towary najczęściej zgłaszają

Inne badania potwierdzają popularność towarów używanych: według Barometru Providenta 68,6 proc. ankietowanych oddało lub sprzedało w 2022 r. rzeczy, z których już nie korzystało – co oznacza wzrost o 9,1 pkt proc. w stosunku do 2021 r. Ponad połowie tej grupy zdarzyło się to przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a niemal 18 proc. regularnie pozbywa się niechcianych lub już niepotrzebnych przedmiotów. Najchętniej sprzedają i oddają rzeczy najmłodsi – aż 83,7 proc.

– Istotny wpływ na większe zainteresowanie drugim obiegiem mają także inflacja oraz rosnące ceny towarów i usług. Konsumenci coraz rzadziej wyrzucają wciąż nadające się do użytku przedmioty. Jednocześnie częściej oczekują od nabywanych produktów dłuższego życia i lepszej jakości – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Providenta.

– Rośnie globalny rynek produktów używanych, rozkwitają wszelkiego rodzaju second-handy i platformy, gdzie użytkownicy mogą kupować, sprzedawać i oddawać niepotrzebne im rzeczy, które dla drugiej osoby mogą okazać się prawdziwymi perełkami. Konsumenci poszukują produktów unikalnych, dostępnych cenowo i przede wszystkim trwałych – dodaje.

Boom się rozkręca

W efekcie rośnie zainteresowanie kolejnymi kategoriami, kupujemy już nie tylko używane płyty, książki czy ubrania, ale również np. meble.

– Na naszej platformie towary mogą sprzedawać zarówno firmy, jak i osoby fizyczne. Zainteresowanie naszym produktem jest ogromne – mówi Julia Marczak, rzecznik platformy Vilandy. – Od kilku dni dostępna jest także aplikacja mobilna, która jeszcze bardziej ułatwia proces korzystania z platformy, dokonywania zakupów i wystawiania ogłoszeń – dodaje.

Ikea prowadzi z kolei projekt, w ramach którego odkupuje od klientów używane meble swojej produkcji, które po odnowieniu ponownie mogą trafić na rynek. – Usługa dostępna jest obecnie w 29 krajach, w tym w Polsce. W roku finansowym 2022 z tej usługi w Ikei skorzystało na świecie ponad 105 tys. klientów. Dla porównania w roku poprzednim (2021) było to 74 tys. – mówi Aneta Gil, rzeczniczka IKEA w Polsce. – W Polsce od grudnia 2021 r. do września 2022 r. nadaliśmy nowe życie ponad 1 tys. naszych produktów – dodaje.

Handel
Duża sieć handlowa pomoże rozróżnić produkty z USA. Klienci masowo je bojkotują
Handel
Wojna handlowa nabiera tempa. Trump grozi UE gigantycznymi cłami na wino
Handel
Allegro zaczyna dopieszczać inwestorów. Ponad miliard na skup akcji
Handel
UE uderza karnymi cłami w stany popierające Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Handel
Rekordowe wyniki LEGO mimo spadków na rynku. Oferta firmy jest największa w historii
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń