Allegro tnie prognozy, ale nadal liczy na zwyżki

Nasza oferta to dobra odpowiedź na czasy wysokiej inflacji i presji na portfele kupujących – przekonuje zarząd handlowej grupy.

Publikacja: 26.05.2022 21:12

Allegro tnie prognozy, ale nadal liczy na zwyżki

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Akcje Allegro w czwartek notowały kilkuprocentowe zwyżki przy najwyższym na giełdzie obrocie. Euforia inwestorów może zaskakiwać, bo zyski grupy w I kwartale okazały się niższe niż rok temu. Ponadto zarząd obniżył prognozy na ten rok.

– W dzisiejszym środowisku rosnących kosztów logistyki i biorąc pod uwagę rosnącą konkurencję, na pierwszy rzut oka nowe prognozy wyglądają wciąż trochę zbyt optymistycznie – zwraca uwagę Paweł Szpigiel, analityk BM mBanku.

Jakie perspektywy

Według najnowszych szacunków Allegro spodziewa się wzrostu przychodów o 25–30 proc., a skorygowanej EBITDA o 10–15 proc.

– Korekta prognoz ma charakter raczej ostrożnościowy. Spółka chce wyprzedzić ewentualne pogorszenie sytuacji rynkowej. To nie jest tak, że ono jest już za rogiem. Perspektywy dla biznesu Allegro nadal są mocne. Wyniki powinny się poprawiać – uważa Tomasz Sokołowski, analityk BM Santander. Zwraca uwagę, że dużo się mówi o wzroście konkurencji na polskim rynku e-commerce, ale w rzeczywistości ma on stosunkowo niewielki wpływ na stan biznesu Allegro.

– Można zaryzykować tezę, że będąc przygotowanym na ewentualne zaostrzenie konkurencji, Allegro stara się być jeszcze lepsze i podnosi tempo inwestycji w rozwój polskiego e-commerce – mówi analityk.

Warto odnotować, że Allegro jako marketplace działający w głównej mierze w systemie prowizyjnym jest częściowo zabezpieczone przed inflacją. – Im drożej są sprzedawane produkty na Allegro, tym większe od nich prowizje – wyjaśnia Konrad Księżopolski, szef działu analiz Haitong Banku.

Rzut oka na liczby

Wartość sprzedaży brutto (GMV) Allegro wzrosła w I kwartale o 12,8 proc., do 10,8 mld zł. Przychody poszły w górę o 15,1 proc., do 1,39 mld zł. Zarząd podkreśla, że poprzeczka w zakresie danych porównawczych została ustawiona wysoko z uwagi na ubiegłoroczne ograniczenia w ramach lockdownów, sprzyjające rynkowi e-commerce.

Skorygowany wynik EBITDA Allegro spadł w I kwartale o 13,6 proc., do 463 mln zł. Zarząd sygnalizuje, że po styczniowym dołku jest już widoczne odbicie marży. Zwraca też uwagę na dobre wyniki Allegro Pay: w I kwartale udzieliło pożyczek o wartości 965 mln zł, co stanowi wzrost o ponad 400 proc. Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 0,6 proc., do 13,4 mln, natomiast GMV (w przeliczeniu na jednego aktywnego kupującego) o 14,2 proc., do 3,3 tys. zł.

Allegro niedawno sfinalizowało przejęcie Mall i WE|DO.

– Dzięki niemu nasza grupa wypłynęła w pełni na międzynarodowe wody, podwajając jednocześnie zarówno swój docelowy rynek, jak i potencjalną bazę konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreślił prezes Allegro François Nuyts.

Drastyczna przecena

Allegro zadebiutowało na giełdzie jesienią 2020 r., przeprowadzając rekordowo dużą ofertę publiczną. Akcje sprzedawano po 43 zł (teraz kosztują 23 zł). Wycena całej firmy początkowo była rzędu 40–70 mld zł, a kilkanaście dni po debiucie sięgnęła rekordowych 100 mld zł. Od tego czasu drastycznie spadła. Obecnie wynosi 25 mld zł.

– Jest niska. W dużej mierze ma na nią wpływ obserwowana mocna korekta notowań spółek technologicznych i e-commerce na zagranicznych giełdach – uważa Sokołowski.

Handel
Niedziela i Poniedziałek Wielkanocny: gdzie zrobić zakupy? Te sklepy będą otwarte
Handel
Nowy rower poniżej tysiąca złotych? Głównie dla dziecka
Handel
Przyszły kanclerz Niemiec: Grozi nam zalew produktów z Chin
Handel
Wielka Sobota 2025: Do której zrobimy zakupy? Godziny otwarcia Biedronki, Lidla i innych
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Handel
WTO: USA niszczą swój eksport. Cła są dźwignią o niezamierzonych konsekwencjach