Cross-border - najbardziej perspektywiczna część handlu

Do dwucyfrowych wzrostów na krajowym rynku sprzedaży online już się przyzwyczailiśmy. Taka imponująca dynamika – według prognoz – będzie się jeszcze utrzymywać. Ale, jak się okazuje, jest jeszcze bardziej perspektywiczny segment handlu, który w naszym kraju dopiero raczkuje.

Aktualizacja: 09.02.2017 09:11 Publikacja: 09.02.2017 08:59

Cross-border - najbardziej perspektywiczna część handlu

Foto: materiały prasowe

Chodzi o tzw. cross-border, czyli internetowy handel transgraniczny. W Unii Europejskiej już 15 proc. obywateli dokonuje zakupów w innych krajach Wspólnoty. W naszym kraju ten odsetek wciąż jest znikomy. Takie e-zakupy robi 10 proc. rodzimych internautów. Dla porównania w Luksemburgu to 65 proc., na Malcie 39 proc., w Austrii 40 proc., Danii 36 proc., czy Belgii 34 proc.

Z badań wynika, że około połowa rodzimych internautów przynajmniej raz dokonała jakichś zakupów w sieci. To 29 proc. wszystkich dorosłych, czyli ponad 16 mln konsumentów. Na e-zakupy wydajemy średnio 226 euro rocznie – znacznie mniej niż Brytyjczycy (1118 euro), czy Niemcy (676 euro). Mimo to rynek handlu online w Polsce szybko rośnie. W 2015 r. sprzedaż urosła o 21 proc., a w minionym roku – o prawie 18 proc. Internet generuje już 3,7 proc. handlu detalicznego w naszym kraju (w 2015 r. było to 3,3, proc.). Analizy wskazują, że kupujemy głównie w krajowych e-sklepach. Tylko co dziesiątego zakupu dokonujemy za granicą. Na zagranicznych stronach szukamy głównie odzieży, obuwia, książek, płyt z muzyką i filmami, a także usług związanych z podróżami, m.in. miejsc noclegowych. Eksperci zauważają, że na liście najpopularniejszych zakupów w zagranicznych e-sklepach nie ma elektroniki. To efekt z jednej strony kłopotów z gwarancją na taki sprzęt, a z drugiej strony kłopotliwej i stosunkowo kosztownej dostaw oraz potencjalnego problemu ze zwrotem wadliwego towaru. Ale to nie jedyne bariery handlu transgranicznego online. W Polsce ten nie rozwija się wciąż dynamicznie m.in. z uwagi na bariery językowe, czy też niechęć płacenia kartami kredytowymi w internecie, co w wielu kajach UE jest standardem (w Polsce korzysta z nich w sieci ledwie co piąty kupujący).

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł
Handel
Polacy mają dość wojny cenowej Lidla z Biedronką
Handel
Zwrot akcji na wojnie handlowej. Trump zapowiada mniejsze cła na produkty z Chin
Handel
Efekt ceł Donalda Trumpa. Polskie firmy zastanawiają się, w których krajach kupować i sprzedawać