Z analiz ASM Sales Force Agency wynika, że sieci handlowe nadal starają się minimalizować wpływ wzrostu kosztów na końcową cenę dla klientów. W niektórych przypadkach, ceny produktów kojarzonych ze świętami były jednak w grudniu wyższe niż przed miesiącem. I tak margaryna podrożała o 7 proc., nabiał – w tym różnego rodzaju serki od 4 do 9 proc., dodatki do potraw o 5 proc., kawa zdrożała o 9 proc., wybrane napoje gazowane o 4 proc., a ceny niektórych przekąsek podskoczyły o 10 proc.
Z drugiej strony, sieci handlowe prowadzą teraz bardzo intensywne działania marketingowe i duża część produktów objęta jest promocjami, co przynajmniej czasami pozwala na nieco korzystniejsze cenowo okazje. Mimo to zdaniem wielu ekspertów zbliżające się święta mogą być najdroższe od 20 lat.
Z badania wynika także, że niektóre produkty w grudniu były nawet nieco tańsze niż w listopadzie. Kostka do pieczenia znanej marki staniała o 8 proc., a cena herbaty spadła o 4 proc. Średnie ceny analizowanych produktów spożywczych spadły w listopadzie o 1,34 proc. wobec października br., a wartość koszyka maksymalnego zmniejszyła się o 6,23 proc. w porównaniu do ubiegłego roku co jest efektem ograniczania zakupów.
Czytaj więcej
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w listopadzie o 7,8 proc. rok do roku, najbardziej w...
- Zapewne duża część konsumentów, przy okazji zakupów i przedświątecznych przygotowań, szczególną uwagę zwróci właśnie na ceny poszczególnych produktów. Sieci handlowe, które doskonale zdają sobie sprawę, że ich klienci każdą złotówkę będą oglądać dwa razy, już od grudnia prowadzą bardzo intensywne działania marketingowe – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.