Reklama

Niesmacznie i kropka, czyli fiasko rosyjskiej podróbki McDonald’sa

Sieć „Wkusno i Toczka” (Smacznie i Kropka) zastąpiła w Rosji amerykański fast food, który opuścił ten rynek po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Wszystko miało być jak w McDonald’sie, ale swojskie, więc lepsze. Sieć jednak pogrążyła się w stratach.

Publikacja: 30.03.2023 12:37

Smacznie i Kropka, zastąpiła sieć McDonald's w Rosji

Smacznie i Kropka, zastąpiła sieć McDonald's w Rosji

Foto: Metro Москва/ Wikimedia

Przychody firmy Sistema PBO (właściciela sieci „Wkusno-i Toczka") za 2022 r. według rosyjskich standardów rachunkowości (różnią się od międzynarodowych - pokazują lepsze wyniki rosyjskich firm) zmniejszyły się o 2,3 proc. w ujęciu rocznym do 73,5 mld rubli. Sieć odnotowała stratę w wysokości 11,3 mld rubli rubli, wynika ze sprawozdania finansowego spółki, informuje RIA Nowosti.

„Porównywanie wskaźników z 2022 r. z 2021 r. jest błędne, ponieważ restauracje sieci nie działały od połowy marca do czerwca i stopniowo otwierały się ponownie do końca września. Firma dużo zainwestowała w ponowne otwarcie. Nie od razu dostępne były wszystkie pozycje menu, a usługi nie zostały natychmiast wznowione – na przykład dostawa. (…) Ale wyniki stycznia i lutego tego roku są wyższe niż w analogicznych miesiącach 2022 r.” – tłumaczy się firma.

Czytaj więcej

Rosyjskie dane gospodarcze są pełne dziur. Kreml utajnia część statystyk

Frytki będą za trzy lata

Amerykańska sieć fast foodów McDonald's zawiesiła działalność w Rosji w marcu 2022 r., a później zdecydowała się całkowicie opuścić rynek i sprzedać swój biznes. Kupił go licencjobiorca firmy Aleksander Gowor, teraz zarządza restauracjami pod nową marką „Wkusno - i Toczka”. Pierwsza restauracja pod nową marką została otwarta w Moskwie 12 czerwca 2022 roku.

Zaraz potem zaczęły się problemy z ziemniakami. Z menu zniknęły frytki. Sieć tłumaczyła, że w Rosji jest nieurodzaj, a sankcje uniemożliwiają import. Problemy z ziemniakami odpowiedniej jakości są do dziś. W tym tygodniu sieć ogłosiła, że za 2,5-3 lata będzie miała własne frytki, dzięki współpracy z jednym z rosyjskich kombinatów rolnych. Odpowiednie nasiona zostały już zakupione.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

McDonald’s opuszcza Rosję po ponad 30 latach na dobre

Klientom sieci nie smakuje też serwowane w rosyjskiej sieci mięso czy kapusta; narzekają na mały wybór lodów i deserów. Oleg Parojew, dyrektor generalny „Wkusno - i Toczka”, w rozmowie z gazetą RBK pochwalił się, że firma była w stanie zastąpić rosyjską produkcją wszystkie używane sosy. Dziś udział importowanych surowców w menu sieci wynosi jedną trzecią.

„Nie ma jeszcze wystarczającej ilości mięsa, aby umieścić je we wszystkich naszych kanapkach, więc to mięso musi być importowane…

Oleg Parowej dyrektor „Wkusno i Toczka"

Parojew mówił także o substytucji importu w zakresie wyposażenia technicznego. "Sytuację pogarsza fakt, że mamy nietypowe frytkownice i grille, i bardzo zaawansowany technologicznie sprzęt, który jest połączony ze skomplikowanymi inteligentnymi systemami informatycznymi do kas i kiosków. Trudno to zastąpić rosyjską produkcją czy importować – przyznał prezes.

Zbyt inteligentne frytkownice

„Ale znaleźliśmy opcję: testujemy sprzęt, który jest produkowany w Turcji. A teraz chcemy przejść do dużego projektu przy wsparciu ministerstwa przemysłu, aby rozwinąć produkcję tak zawansowanych intelektualnie elementów wyposażenia w Rosji” – dodał. Jak to zrobią? Rozbiorą na drobne amerykański sprzęt i metodami prób i błędów będą starali się zrobić własne podróbki.

W planach sieci nie ma otwierania restauracji na okupowanych przez Rosję terytoriach Ukrainy - Ługańsku i Doniecku, a także w obwodzie zaporoskim i chersońskim.

Reklama
Reklama

„Nowo terytoria nie są jeszcze uwzględnione w naszych planach ze względu na dużą ilość trudności logistycznych związanych z tym, jak w zasadzie można tam cokolwiek dostarczyć” – powiedział.

Czytaj więcej

Exodus firm z Rosji trwa. Polska w światowej czołówce

Zaznaczył przy tym, że firma liczy na otwarcie w najbliższym czasie pierwszych restauracji w obwodzie irkuckim. „Jesteśmy już obecni w 62 podmiotach wchodzących w skład Rosji. Pod względem porównywalnego ruchu i sprzedaży jesteśmy teraz lepsi niż McDonald's w tym samym czasie rok temu” - stwierdził Rosjanin.

Najwyraźniej zapomniał, że w marcu 2022 r restauracje amerykańskiej sieci zostały w Rosji zamknięte.

Gastronomia
Starbucks w USA traci klientów. Sprzedaż rośnie na świecie mimo drogiej kawy
Gastronomia
Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności
Gastronomia
Starbucks zmienia zasady pracy hybrydowej. Prezes usiłuje zreorganizować firmę
Gastronomia
Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Gastronomia
Starbucks walczy o chińskich klientów. Ceny mają być „bardziej przystępne”
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama