Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Rewolucja cyfrowa już trwa

E-commerce staje się napędem polskiej gospodarki. Handel online rośnie u nas szybciej niż w innych krajach Unii.

Publikacja: 09.09.2015 21:00

Dynamika rodzimej branży e-commerce jest imponująca. Eksperci biorący udział w debacie „Rewolucja cyfrowa w gospodarce. Jak e-commerce zmienia biznes?" przekonywali, że do 2020 r. sprzedaż online, w tym w kanale mobilnym, będzie trwale rosła. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat wartość rynku handlu internetowego w Polsce może osiągnąć od 55 mld do nawet 90 mld zł.

Pokonać bariery

– Rewolucja cyfrowa w naszym kraju już trwa. To właśnie moment, w którym dochodzi do rzeczywistej zmiany. Stała się ona możliwa, bo znika bariera infrastrukturalna – przekonuje Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji. Jak podkreśla, 90 proc. Polaków ma już dostęp do internetu.

– Położyliśmy ponad 40 tys. km światłowodów. To przyspieszy rozwój internetu. Wyzwaniem dziś jest natomiast problem kompetencji. Część osób świadomie wyklucza się cyfrowo – mówi minister Halicki. Zauważa, że są także bariery po stronie sprzedających online. – Tylko 5 proc. firm ma strony mobilne – podkreśla minister. Jego zdaniem impulsem do dalszego wzrostu zaangażowania Polaków w świat online będzie nowa platforma e-administracji ePUAP2. – Zawiera ona pakiet 140 usług osiągalnych bez wychodzenia z domu. Gonimy pod tym względem czołówkę Europy, a wiele krajów już nam zazdrości – dodaje Halicki.

Główną siłą napędową zmian stał się e-handel. – Liczba sklepów online dynamicznie rośnie, choć do takiego etapu rozwoju e-commerce jak np. w mniejszej Irlandii wciąż Polsce daleko. Tam udaje się do branży internetowej przyciągać wiele talentów i dużych firm. W efekcie już 5 proc. Irlandczyków zatrudnionych jest w tym sektorze – zaznacza Conor Jones, partner w McKinsey & Company.

Potencjał wzrostu

Rynek e-commerce w Polsce rośnie w tempie 20 proc. rocznie. Ale prawdziwy fenomen to handel internetowy za pośrednictwem urządzeń mobilnych: smartfonów i tabletów. – W m-commerce dynamika sięga 110 proc. Ta część rynku warta jest już 2,5 mld zł – tłumaczy Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej (PP).

Wartość całego rynku e-handlu w naszym kraju przekroczyła już 30 mld zł. Perspektywy wzrostu wciąż są imponujące. – E-commerce to tylko 4 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej. Widać zatem, że jest jeszcze bardzo duża przestrzeń do zagospodarowania – tłumaczy Dariusz Marcjasz, wiceprezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Tezę tę potwierdza Bartosz Ciołkowski, dyrektor zarządzający MasterCard Polska. – Potencjał do wzrostu w tym sektorze wciąż jest bardzo duży. Tym bardziej że polski rynek jest wyjątkowo innowacyjny. Płatności bez użycia gotówki i karty stają się coraz ważniejsze – podkreśla.

Z danych PayU wynika, że owe płatności online, czyli tzw. e-payment, rosną nawet szybciej niż e-commerce. – To imponujące wskaźniki, tym bardziej że sektor internetowy rośnie u nas dwa–trzy razy szybciej niż na Zachodzie. A dynamika będzie jeszcze większa. W efekcie digitalizacji usług w ciągu dwóch lat czeka nas prawdziwa e-rewolucja –twierdzi Sylwia Bilska, szefowa PayU na Polskę.

Dynamiczny wzrost rynku e-commerce przekłada się na znaczny obrót przesyłek (tzw. segment KEP) z towarem zakupionym w sieci. Z analiz Poczty Polskiej wynika, że średnioroczny wzrost wartości rynku KEP w latach 2013–2020 wyniesie 6 proc. i za pięć lat jego wartość sięgnie 6,6 mld zł. Dziś wielkość rodzimego rynku KEP szacowana jest na 4,7 mld zł. Największy udział, bo ponad 75-proc., mają przesyłki krajowe. PP w swojej strategii zakłada, że głównym obszarem ekspansji firmy w najbliższych latach będą właśnie paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla e-commerce. Poczta chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. W 2014 r. e-commerce stanowił 13 proc. przychodów PP.

XXV Forum Ekonomiczne w Krynicy 8 – 10 września 2015 r.
www.forum-ekonomiczne.pl

Dynamika rodzimej branży e-commerce jest imponująca. Eksperci biorący udział w debacie „Rewolucja cyfrowa w gospodarce. Jak e-commerce zmienia biznes?" przekonywali, że do 2020 r. sprzedaż online, w tym w kanale mobilnym, będzie trwale rosła. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat wartość rynku handlu internetowego w Polsce może osiągnąć od 55 mld do nawet 90 mld zł.

Pokonać bariery

Pozostało 90% artykułu
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej