Nowe dotacje do aut elektrycznych. Co z programem Czyste Powietrze? Są szczegóły

To już koniec programu Mój Elektryk. Zastępuje go NaszEauto. Można szykować wnioski, ale jest i haczyk. Zarząd NFOŚiGW wyjaśnia i przedstawia plany.

Publikacja: 28.01.2025 20:41

Prezeska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak na konf

Prezeska Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak na konferencji prasowej w Warszawie, 28 bm. Temat: Ogłoszenie nowego programu dofinansowania do samochodów elektrycznych - NaszEauto.

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Przed zaplanowanym na czwartek posiedzeniem rady nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zarząd funduszu przedstawił plany na najbliższe dni i 2025 rok. 

Program dotacji do aut elektrycznych NaszEauto ruszy za kilka dni 

3 lutego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpocznie przyjmowanie wniosków o dotacje do zakupu i leasingu aut elektrycznych – poinformowali we wtorek przedstawiciele NFOŚiGW i ministerstwa środowiska.

Program NaszEauto skierowany jest do osób indywidualnych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Wykluczono z niego firmy korzystające z całych flot samochodów.

- Ten program wyklucza flotowców ponieważ jego celem jest zastąpienie podatku od pojazdów spalinowych, którego oczekiwała Komisja Europejska. Udało się nam przekonać KE do zmiany stanowiska – poinformował Krzysztof Bolesta, wiceminister środowiska.

Czytaj więcej

Nowe unijne dopłaty mogą rozruszać rynek samochodów elektrycznych

1,6 mld zł na zakup lub leasing samochodu elektrycznego. Jest haczyk

W puli na e-samochody do rozdysponowania jest 1,6 mld zł. A ponieważ, jak powiedział wiceminister plan zakłada, że w okresie kwalifikowalności Krajowego Planu Odbudowy wsparte zostaną zakupy lub leasing 40 tys. aut, maksymalna kwota dopłat to 40 tys. zł per wniosek.

Kwota wsparcia to suma kilku elementów: „bazowej kwoty wsparcia” (od 18,75 tys. zł do 30 tys. zł), premii za zezłomowanie starego auta (5 tys. zł lub 10 tys. zł), a w wypadku osób fizycznych jeszcze premii dla osób mało zarabiających (5 tys. zł lub 11,25 tys. zł).

Z wyjaśnień przedstawionych przez prezeskę NFOŚiGW Dorotę Zawadzką-Stępniak wynika, że aby uzyskać wsparcie najpierw trzeba kupić auto lub je wyleasingować i dopiero złożyć wniosek do funduszu.

Program NaszEauto zastąpi funkcjonujący za rządu PiS program Mój Elektryk. Nabór wniosków potrwać ma do 30 czerwca.

Czyste Powietrze wraca w nowej wersji 

Przedstawiciele administracji publicznej podtrzymali też, że 31 marca br. odblokowany zostanie nabór wniosków o dotacje do modernizacji energetycznej gospodarstw domowych Czyste Powietrze. Program został wstrzymany w ub.r. i poddany reformie ze względu na nieprawidłowości mu towarzyszące. Beneficjenci dotacji padali ofiarami oszustów na etapie przygotowania wniosków, a firmy realizujące projekty zawyżały koszty w stosunku do kompetencji i oferowanej jakości. Najpierw Wojewódzkie, a potem Narodowy Fundusz OŚiGW skierowały do prokuratury podejrzenia popełnienia przestępstwa.

W nowym wydaniu – poinformowali we wtorek przedstawiciele NFOŚiGW – planowane jest wprowadzenie funkcji „operatora”, czyli urzędnika lub podmiotu zewnętrznego, który będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie beneficjenta przez cały projekt modernizacji domu: od złożenia wniosku, po odbiór inwestycji. Powstawać mają także listy rekomendowanych firm wykonawczych.

Robert Gajda, wiceprezes NFOŚiGW poinformował dziennikarzy, że o ile w ub.r. osobom, których wnioski rozpatrzono pozytywnie z programu Czyste Powietrze 2,1 mld zł, o tyle w tym roku przewiduje się wypłatę 8 mld zł. W styczniu br. wojewódzkie fundusze dystrybuujące środki na poziomie lokalnym otrzymały wg niego około 900 mln zł. Do końca marca urzędnicy mają uporać się z „górką” wstrzymanych i nie rozpatrzonych zaległych wniosków.

Co zrobią rada nadzorcza i EBI

Jednocześnie jak przyznała prezeska NFOSiGW, narodowy fundusz stara się w Europejskim Banku Inwestycyjnym o 10 mld zł na ten program.  Chodzi o to, że formalnym źródłem finansowania programu Czyste Powietrze ma być tzw. Fundusz Modernizacyjny. 

Źródłem pieniędzy w FM jest sprzedaż 2 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami, tzw. EU-ETS. Sprzedaży uprawnień w półrocznych transzach dokonywać ma EBI. NFOŚiGW składa do EBI swoje propozycje programów wsparcia. Bank nie na wszystko się zgada.

Najbliższy termin na przedstawienie listy to połowa lutego – poinformowali przedstawiciele NFOŚiGW.

Listę wszystkich programów przygotowanych przez zarząd NFOŚiGW zatwierdza jeszcze rada nadzorcza funduszu. Ta zebrać ma się w czwartek. – Mamy nadzieję, że rada nadzorcza przyjmie listę programów na 2025 rok – powiedziała we wtorek prezeska instytucji. Według niej na liście jest ponad 50 pozycji.

W 2025 r. NFOŚiGW planuje przeznaczyć na wsparcie beneficjentów programów 16 mld zł. Kwota wypłacona ma być wyższa ponieważ obejmie także umowy już zawarte i wynieść 25 mld zł.

Przed zaplanowanym na czwartek posiedzeniem rady nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zarząd funduszu przedstawił plany na najbliższe dni i 2025 rok. 

Program dotacji do aut elektrycznych NaszEauto ruszy za kilka dni 

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Czy umiemy się dzielić z innymi?
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Finanse
Taki będzie 2025 rok. Prognozy „Parkietu”
Finanse
DeepSeek wstrząsnął rynkami. To koniec amerykańskiej dominacji w AI?
Finanse
Czy umiemy się dzielić z innymi? Jak działają organizacje pozarządowe
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Finanse
PPK z kilkoma rekordami na koniec 2024 r. Aktywa przebiły 30 mld zł
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe