Dobre półrocze leasingu. Będzie kolejny rekord?

Po niezwykle udanym dla branży leasingowej roku 2023, jej przedstawiciele prognozowali jeszcze lepsze wyniki w tym roku. Pierwsza jego połowa nie zmienia tych oczekiwań.

Publikacja: 19.08.2024 04:30

Dobre półrocze leasingu. Będzie kolejny rekord?

Foto: Adobe Stock

Branża leasingowa w naszym kraju do udanych zaliczyła I połowę 2024 r. Sfinansowała w tym czasie ruchomości i nieruchomości o łącznej wartości 54,2 mld zł. To o 13,5 proc. więcej niż w I połowie zeszłego roku. Wartość umów leasingowych sięgnęła przy tym 47,8 mld zł (skok o 14,5 proc.), zaś pożyczek leasingowych – 6,4 mld zł (wzrost o 6,3 proc.).

Choć w II kwartale wyniki branży miały minimalnie niższą dynamikę niż w I kwartale (12,4 proc. wobec 14,6 proc.), to tegoroczne wyniki pozostają zgodne z prognozami na ten rok. Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w tym roku rynek wzrośnie o ponad 12 proc., a łączne aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe w całym 2024 r. przekroczą 115 mld zł.

Przypomnijmy, że w 2023 r. po raz pierwszy w historii poziom inwestycji sfinansowanych leasingiem w jednym roku przekroczył 100 mld zł.

Pędzą osobowe, hamują ciężarowe

Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe. Największą część stanowią pojazdy – 73 proc., a następnie maszyny i inne urządzenia – 23 proc., inne transakcje razem z nieruchomościami to 4 proc. w tej strukturze. W I połowie 2024 r. firmy leasingowe sfinansowały pojazdy o wartości 39,9 mld zł (wzrost o 17,2 proc.), z czego na pojazdy lekkie przypadło 29,7 mld zł (wzrost o 32 proc.), a na ciężkie 9,6 mld zł (spadek o 14 proc.). Wyleasingowane maszyny i urządzenia miały wartość 12,6 mld zł (wzrost o 5 proc.), pozostałe ruchomości – 1,98 mld zł (wzrost o 5 proc.), a nieruchomości 0,29 mld zł (wzrost o 0,7 proc.).

– Główną naszą siłą napędową są pojazdy lekkie, czyli osobowe i dostawcze do 3,5 tony. W I półroczu firmy leasingowe sfinansowały o 1/3 więcej pojazdów lekkich niż w analogicznym okresie 2023 r. – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu. – Nie można tego samego powiedzieć o pojazdach ciężkich. Wartość ich finansowania się zmniejszyła. Zresztą od trzech kwartałów finansowanie pojazdów ciężkich jest na wyraźnym minusie. Nie pomaga tu stagnacja gospodarcza w strefie euro i hamujący eksport. Do tego branża transportowa zmaga się z wieloma wyzwaniami, co ma wpływ na inwestycje firm transportowych w nowe pojazdy – dodaje. ZPL liczy jednak, że wraz z odbiciem eksportu zapotrzebowanie na ciężarówki wzrośnie.

Segment finansowania maszyn i urządzeń był w I półroczu zdominowany przez maszyny rolnicze oraz sprzęt budowlany. Stanowiły one odpowiednio 23 proc. i 21 proc. w strukturze finansowania maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe. Jednak o ile wartość finansowania sprzętu budowlanego wzrosła (o 33 proc., do 2,6 mld zł), to maszyn rolniczych spadła (o prawie 4 proc., do 2,8 mld zł).

– Na spadek wartości finansowania maszyn rolniczych wpływ miało zamieszanie spowodowane wejściem w życie na początku roku ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o konsumenckiej pożyczce lombardowej, na podstawie których rolnicy zaczęli być traktowani jak konsumenci, co ograniczyło im dostęp do finansowania udzielanego przez firmy leasingowe.

Na szczęście w kwietniu weszła w życie nowelizacja, która uchyliła zapis niekorzystny dla rolników. Liczymy zatem, że nastąpi również odbicie w finansowaniu maszyn rolniczych pożyczką leasingową – mówi Monika Constant. – Poza tym napływające pieniądze unijne w ramach Krajowego Planu Odbudowy, jak i programów spójności, powinny generalnie spowodować wzrost zainteresowania przedsiębiorców maszynami i urządzeniami – dodaje.

Inwestycje i zmiany

Według ekspertów ZPL 2024 r. przyniesie rozwój gospodarczy powiązany z mocnymi wydatkami konsumentów i rosnącymi inwestycjami firm, co wyraźnie będzie wspierało wyniki rynku leasingu. I choć dynamika inwestycji w gospodarce będzie niższa niż w ubiegłym roku, to w znacznie większym stopniu będzie oparta na inwestycjach prywatnych, w tym inwestycjach mikro-, małych i średnich firm. A to właśnie sektor MŚP jest głównym odbiorcą oferty firm leasingowych. Mikro- i małe firmy, czyli o obrotach do 20 mld zł, stanowią wszędzie na świecie największą grupę odbiorców produktów leasingowych.

Branża leasingowa liczy też na zmiany systemowe, które jeszcze poprawią atrakcyjność leasingu. – Z niecierpliwością czekamy na dopuszczenie formy dokumentowej dla zawarcia umowy leasingu, dzięki czemu finansowanie zewnętrzne stanie się dla przedsiębiorcy wygodniejsze – mówi szefowa ZPL. Zapisy o formie dokumentowej znalazły się w pierwszym pakiecie deregulacyjnym, który jest już w Sejmie.

Branża leasingowa w naszym kraju do udanych zaliczyła I połowę 2024 r. Sfinansowała w tym czasie ruchomości i nieruchomości o łącznej wartości 54,2 mld zł. To o 13,5 proc. więcej niż w I połowie zeszłego roku. Wartość umów leasingowych sięgnęła przy tym 47,8 mld zł (skok o 14,5 proc.), zaś pożyczek leasingowych – 6,4 mld zł (wzrost o 6,3 proc.).

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Rosja nie odzyska zamrożonych aktywów. Sąd UE odrzucił pozew
Materiał Partnera
Chaos kontrolowany przez CFO
Finanse
FBI podała jakie są najczęstsze oszustwa kryptowalutowe
Finanse
Emerytura to dla wielu Polaków abstrakcja. Prawie nikt o niej nie myśli
Finanse
Awaria systemów IT w Ministerstwie Finansów. „To nie atak hakerski”
Finanse
Awaria systemów IT Ministerstwa Finansów