Narzędzia na dobre i złe czasy

Instytucje finansowe mogą być bardzo pomocne w budowaniu lojalności pracowniczej, zarówno wśród klientów banków, jak i u ich partnerów biznesowych - mówi Magdalena Laskowska, dyrektor departamentu finansowania handlu w Citi Handlowy

Publikacja: 05.02.2014 08:27

Magdalena Laskowska

Magdalena Laskowska

Foto: materiały prasowe

Rz: Jaka jest rola banków w budowaniu lojalności biznesowej w firmach?

Magdalena Laskowska:

Budowanie lojalności okazuje się kluczowym wyzwaniem dla przedsiębiorców, zarówno w warunkach wzrostu gospodarczego i wysokiej konkurencyjności, jak i spowolnienia gospodarczego. W obydwu sytuacjach pojawia się potrzeba wypracowania rozwiązań, które zapewnią przedsiębiorcy z jednej strony efektywną i elastyczną sieć sprzedaży, z drugiej – stabilną grupę dostawców. Do każdego z tych obszarów instytucje finansowe i banki mają przygotowane odpowiednie narzędzia.

Jakie to narzędzia?

W okresie prosperity kluczowe staje się odpowiednie zapewnienie stabilności łańcucha dostawców i odbiorców. Po stronie dostawców rosnącym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród dużych firm, cieszą się programy finansowania (supplier finance) mające swoje początki w Polsce na początku poprzedniej dekady. Pozwalają one na zapewnienie dostawcy płynności nawet przy wydłużonych fakturowych terminach płatności. Tego typu współpraca dodatkowo cementuje relacje biznesowe i pozwala dostawcy na zachowanie płynności także w trudniejszych czasach.

Z drugiej strony, istnieją również narzędzia dedykowane odbiorcom. Dzięki współpracy z bankiem firma godzi się na wydłużanie terminów zapłaty, aby pozwolić odbiorcy na ograniczenie luki płynnościowej i jednocześnie dyskontować takie należności, żeby nie zaburzać własnej płynności. Przedsiębiorca może także umówić się z bankiem na kredytowanie wybranej grupy swoich odbiorców, a słabszych finansowo wspierać gwarantowanym przez siebie bieżącym finansowaniem – w rożnych formach, dzięki czemu bank nie wymaga oceny zdolności kredytowej odbiorcy.

A co można zaproponować w czasach coraz większej globalizacji, kiedy firmy coraz częściej robią zakupy w różnych częściach świata?

Można tu wykorzystać wiele narzędzi oferowanych przez instytucje finansowe, np. faktoring odwrócony. A w przypadku stałych dostawców również programy finansowania dostawców,  które od niedawna są dostępne także w wersji transgranicznej,  gdzie firma globalna może wspierać dostawców z różnych krajów  i w różnych walutach, ale na podobnych, z góry ustalonych zasadach. Jest to o tyle istotne, że polskie firmy coraz częściej działają na rynkach zagranicznych. Ich sieć dostawców i odbiorców pochodzi z różnych rynków, które często znajdują się w innej kondycji niż nasza rodzima gospodarka.

W czasach prosperity szczególnie ważna jest dbałość o pracowników. Co w tym obszarze bank oferuje pracodawcom?

Instytucje finansowe mogą być bardzo pomocne w budowaniu lojalności pracowniczej, zarówno wśród klientów banków, jak i u ich partnerów biznesowych. Oferujemy wiele narzędzi, które pozwalają pracodawcy dostarczyć swoim pracownikom dodatkowe benefity. Są wśród nich m.in. bony zakupowe, lunchowe czy kartowe programy lojalnościowe dla pracowników. Część z nich weszła już na stałe do ofert wielu pracodawców, którzy coraz chętniej dofinansowują posiłki pracownicze lub zapewniają np. dodatkowe świąteczne premie. Wszystko to w postaci karty przedpłaconej. Ciekawym rozwiązaniem są również kartowe programy i konkursy motywacyjne. Pracodawcy przyznają na kartach przedpłaconych punkty np. za zwiększoną sprzedaż produktów, które później pracownicy mogą wykorzystać do tradycyjnych płatności.

Czy firmy chętnie korzystają ze specjalistycznych rozwiązań?

Programy finansowania dostawców stają się jednym z podstawowych narzędzi używanych przez  dyrektorów finansowych w celu poprawy cyklu rotacji zobowiązań, z  zapewnieniem płynności dostawcy. Programy te przeznaczone są zwykle dla dużych producentów, choć niewątpliwie znalazły również  uznanie wśród dużych firm handlowych.  Programy finansowania odbiorców  powoli zyskują na popularności zwłaszcza wśród przedsiębiorstw budujących własną sieć  dystrybucji.

—rozmawiała ?Agnieszka Kamińska

Rz: Jaka jest rola banków w budowaniu lojalności biznesowej w firmach?

Magdalena Laskowska:

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Finanse
Revolut przedstawia potężne zyski i ambitne plany. Również dla Polski
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Partnera
Nowe podejście do finansowania - szansa dla Polski