Sponsoring - recenzja filmu

Tych, którzy spodziewają się nadzwyczajnych odkryć tajemnic ludzkiej natury muszę rozczarować, bo żadnych sekretów "Sponsoring" nie ujawnia

Publikacja: 13.02.2012 16:59

"Sponsoring" Małgorzaty Szumowskiej

"Sponsoring" Małgorzaty Szumowskiej

Foto: kino świat

Fabuła "Sponsoringu" jest prosta: mieszkająca w Paryżu dziennikarka luksusowego miesięcznika dla kobiet (Juliette Binoche) pracuje nad artykułem o sponsoringu, czyli o świecie płatnej miłości. Poznaje dwie studentki pracujące w tej branży – Francuzkę (Anais Demoustier) i Polkę (Joanna Kulig), które, opowiadając jej swoje historie, pomagają też odsłonić prawdę o niej samej, a zwłaszcza o jej seksualności.

Zobacz galerię zdjęć

W założeniu miał to być atrakcyjny obraz psychologiczny. Atuty zostały starannie skalkulowane: udział gwiazd, czyli Juliette Binoche, Andrzeja Chyry i Krystyny Jandy, do tego trochę seksu i odrobinę obyczajowego skandalu. Niestety, w filmie jak w kuchni: same ingrediencje nie gwarantują dobrej potrawy. Tych, którzy spodziewają się nadzwyczajnych odkryć tajemnic ludzkiej natury muszę rozczarować, bo żadnych sekretów film nie ujawnia. Chyba że za rewelacje uznać, że bohaterki wykonują swoją pracę nie tylko dla pieniędzy, ale i dla przyjemności.

Bohaterka filmu Szumowskiej zaczyna rozumieć, ile traciła dotąd, prowadząc zwykłe uporządkowane małżeńskie życie, oraz że mężczyźni bywają podli w stosunku do kobiet i ich nie rozumieją. Na Juliette Binoche, dochodzącej do tych banalnych prawd, patrzy się z przyjemnością, ale i ze współczuciem. Ta wybitna aktorka robi, co może, by uwiarygodnić graną postać, ale, niestety, szkoda jej dla tej historii. A o pracy w redakcji autorka scenariusza i zarazem reżyserka ma mierne pojęcie. Napisanie reportażu na osiem tysięcy znaków (takie jest zamówienie redakcji) nie zajmuje doświadczonej dziennikarce tak wiele czasu jak w filmie – to brak kompetencji zawodowych.

Na koniec wspomnieć trzeba o jednym niewątpliwym atucie "Sponsoringu" – jest nim nieprawdopodobna promocja. Nie ma chyba dziennika, tygodnika ani miesięcznika, w którym reżyserka Małgorzata Szumowska nie wypowiedziałaby się obficie na temat zalet swego ostatniego dzieła. Trzeba przyznać, że wyszło jej to znacznie lepiej niż sam film.

Małgorzata Piwowar

 

 

 

 

 

Fabuła "Sponsoringu" jest prosta: mieszkająca w Paryżu dziennikarka luksusowego miesięcznika dla kobiet (Juliette Binoche) pracuje nad artykułem o sponsoringu, czyli o świecie płatnej miłości. Poznaje dwie studentki pracujące w tej branży – Francuzkę (Anais Demoustier) i Polkę (Joanna Kulig), które, opowiadając jej swoje historie, pomagają też odsłonić prawdę o niej samej, a zwłaszcza o jej seksualności.

Zobacz galerię zdjęć

Film
Gwiazda o polskich korzeniach na wyspie Bergmana i program Anji Rubik
Film
Arkadiusz Jakubik: Zagram Jacka Kuronia. To będzie opowieść o wielkiej miłości
Film
Leszek Kopeć nie żyje. Dyrektor Gdyńskiej Szkoły Filmowej miał 73 lata
Film
Powstaje nowy Bond. Znamy aktorów typowanych na agenta 007
Film
Mają być dwie nowe „Lalki”. Netflix miał pomysł przed TVP