„Skrzyżowanie” trafia do kin. Wielki powrót Jana Englerta

„Skrzyżowanie” Dominiki Montean-Pańków to poruszająca wiwisekcja rodziny. Po wielu latach, w poważnej roli pojawia się na ekranie Jan Englert i w skromnym filmie tworzy wspaniałą kreację.

Publikacja: 25.03.2025 04:18

Jan Englert w „Skrzyżowaniu”. Od najbliższego weekendu w kinach

Jan Englert w „Skrzyżowaniu”. Od najbliższego weekendu w kinach

Foto: materiały prasowe

Ciemna ulica. Samochód. Za kierownicą stary człowiek. Na skrzyżowaniu skręca w lewo. Dalej tylko huk. „Mam prawo jazdy 60 lat. Nigdy nie było wypadku z mojej winy” – powie potem Tadeusz (Jan Englert) policjantowi.

W kraksie zginął chłopak. 24 lata. Student medycyny. Na zdjęciu policyjnym widać rękę. Na palcu obrączka. Miał żonę. Tadeusz na Facebooku znajduje fotografie roześmianego chłopaka z piękną dziewczyną. Tą samą, która wieczorem przyszła w miejsce, gdzie wydarzył się wypadek. Patrzyła jak Tadeusz zapalał lampkę, potem poszła za nim aż do domu.  

Prokurator umarza sprawę, bo chłopak jechał z ogromną szybkością. „Już po wszystkim” – oddycha z ulgą żona Tadeusza. „Pieprzony dawca organów – mówi syn. „On był inny” – odpowiada ojciec.

Ale jest jeszcze żona zabitego motocyklisty, która ze stresu zbyt wcześnie rodzi chore dziecko. Tadeusz chce jej pomóc. To staje się niemal jego obsesją. Nawet jeśli będzie musiał sprzedać swój piękny, stary dom z ogrodem, pełen książek i wspomnień. Dobrych?

„Skrzyżowanie": wiwisekcja rodziny

No właśnie. Bo „Skrzyżowanie” jest opowieścią nie tylko o starym lekarzu i jego poczuciu odpowiedzialności za tragedię, jaka wydarzyła się na drodze. To wiwisekcja rodziny, w której każdy ma swoje tajemnice. Żona, syn. Jedne są zamknięte w przeszłości, inne trwają. Albo wybuchają z nową siłą. Odejścia, zdrady. Te, które wydarzyły się kiedyś. I te które trwają.  Noce, jakie kilkuletni syn spędzał przed laty u ojca na dyżurze, telefony, które teraz stale odbiera, rzucając czasem w zniecierpliwieniu: „Przecież mówiłem ci, żebyś nie dzwoniła w niedzielę”. Tu nikt nie jest wolny od winy, każdy ma swoje plany, swoje wstydliwie ukrywane sekrety i interesy. Może starego ojca ubezwłasnowolnić? A jest jeszcze to słowo „przepraszam”, jakie pewnie nigdy w tej rodzinie nie padło, a mogłoby wiele zmienić. 

Przychodzi jednak moment, w którym 82-letni Tadeusz próbuje rozliczyć się ze swoim życiem, z samym sobą. To wymaga odwagi, czasem przewartościowań, rezygnacji z kłamstw, które przez tyle lat pomagały w miarę wygodnie trwać. Proces tym trudniejszy, że czas robi swoje. Zawodzą już pamięć, gdy zamazują się fakty sprzed lat i spostrzegawczość, gdy nie dostrzega się nadjeżdżającego z dużą prędkością motocyklisty albo niechcący wkłada na siebie kurtkę syna. A wreszcie serce, któremu przestają wystarczać połykane wciąż białe pastylki. 

„Skrzyżowanie”. To, na którym wydarzył się wypadek. I to, na którym znajduje się rodzina. Film Dominiki Montean-Pańków toczy się w wolnym rytmie, ale konsekwentnie obnaża zawiłość relacji ludzi najbliższych, ujawnia niechciane, zamiatane pod dywan prawdy, przygląda się współczesnym interesom. Poza tym kręgiem rodzinnych zawiłości jest na razie tylko wnuczka Tadeusza, która właśnie wychodzi za mąż. W czasie roztańczonego wesela odbywającego się nie w wynajętej knajpie, lecz w ogrodzie rodzinnego domu, kamera wychwyci uważne spojrzenie młodych na siebie. Jacy będą za 30, 40 lat?

„Skrzyżowanie" i wielka rola Jana Englerta

„Skrzyżowanie” porusza. Żyje na ekranie dzięki uważności realizatorki na drobne gesty, a przede wszystkim dzięki wspaniałym aktorom. Po raz pierwszy po wielu latach, w poważnej roli pojawia się na ekranie Jan Englert i w skromnym filmie tworzy wspaniałą kreację. Każde jego spojrzenie, gest mówią wszystko o starym lekarzu, który pewnie uratował niejedno ludzkie życie, ale przecież – mimo pozorów sukcesu – jakoś tam przegrał własne. W jego przyciszonym głosie kryje się krzyk, coraz większa świadomość błędów, zgody na kłamstwa i niedomówienia, jakie przydarzyły mu się po drodze. I teraz, na koniec, Tadeusz walczy już głównie o swoją godność. O szacunek dla siebie samego. Wspaniale partneruje mu Anna Romantowska jako żona, też przecież kryjąca niejedną drzazgę. Dotrzymuje im kroku Michał Czarnecki jako syn. 

Dominika Montean-Pańków skończyła katowicki Wydział Radia i Telewizji niemal 20 lat temu. Realizowała programy telewizyjne, przygotowywała materiały dziennikarskie, zrobiła kilka interesujących dokumentów: „Kazimierz otwarty” o ludziach starej krakowskiej dzielnicy, „Za czapkę gruszek” o starych hokeistach, którzy swoje sportowe ideały próbują wlać w dzieciaki, przychodzące na treningi w zupełnie już innym świecie, wreszcie „Głos” o mężczyznach, którzy wstępują do nowicjatu zakonu jezuitów i w ciągu dwóch lat, odcięci od wszystkiego, muszą podjąć decyzję, czy w zakonie zostaną. „Skrzyżowanie” jest jej pełnometrażowym, fabularnym debiutem. Nigdy nie zrozumiem, jak ten pełen wrażliwości film mógł zostać całkowicie pomięty podczas ostatniego festiwalu gdyńskiego. Ja kłaniam się z zachwytem Janowi Englertowi i czekam na następny film reżyserki. 

Ciemna ulica. Samochód. Za kierownicą stary człowiek. Na skrzyżowaniu skręca w lewo. Dalej tylko huk. „Mam prawo jazdy 60 lat. Nigdy nie było wypadku z mojej winy” – powie potem Tadeusz (Jan Englert) policjantowi.

W kraksie zginął chłopak. 24 lata. Student medycyny. Na zdjęciu policyjnym widać rękę. Na palcu obrączka. Miał żonę. Tadeusz na Facebooku znajduje fotografie roześmianego chłopaka z piękną dziewczyną. Tą samą, która wieczorem przyszła w miejsce, gdzie wydarzył się wypadek. Patrzyła jak Tadeusz zapalał lampkę, potem poszła za nim aż do domu.  

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Poznaliśmy nominacje w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych na W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych Mastercard OFF CAMERA 2025
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Film
Oskarżony o napaści seksualne Gérard Depardieu stanie przed sądem
Film
„Symfonia o umieraniu”. Bolesna wiwisekcja zwykłej rodziny
Film
„The Oddysey”: Kto wystąpi w najnowszym filmie Christophera Nolana?
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Film
„Queer”, czyli Daniel Craig porzuca Jamesa Bonda
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście