Aktualizacja: 23.02.2025 06:07 Publikacja: 22.09.2023 23:41
Jacek Braciak zachwyca w „Kosie” jako Kościuszko. Na zdjęciu w czasie spotkania z twórcami filmu w Gdyni
Foto: fot. mat. pras. FPFF/ Mateusz Ochocki
W przeddzień zakończenia festiwalu i rozdania nagród w konkursie głównym w Gdyni odbywa się zawsze tzw. Mała Gala, na której rozdane zostają nagrody w konkursie filmów krótkich oraz wiele wyróżnień pozaregulaminowych.
W tym roku wielkim zwycięzcą Małej Gali jest niewątpliwie „Kos” Pawła Maślony. Swoją nagrodę przyznali mu dziennikarze akredytowani przy 48. Festiwalu. Nadia Lebik odebrała wyróżnienie za reżyserię obsady. Role w „Kosie” rzeczywiście są osadzone znakomicie, Znakomite kreacje tworzą tu Jacek Braciak jako Kościuszko, Jacek Bielenia jako nieślubny syn umierającego szlachciury, walczący o swój spadek po ojcu, Robert Więckiewicz jako rosyjski rotmistrz poszukujący Kościuszki, a wreszcie Agnieszka Grochowska jako wdowa po pułkowniku, w której domu, przy stole toczy się duża i dramatyczna część akcji filmu. Te nieszablonowe postacie składają się nieszablonową, absolutnie zaskakującą i mądrą opowieść. Świetnie bobrani, niestereotypowo obsadzeni aktorzy. „Kos” dostał też nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych, nagrodę festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą, a wreszcie ważną nagrodę jury młodych.
Jury uciekło od polityki, promując głównie filmy o uczuciach i tęsknotach człowieka.
KinoGram, kino mieszczące się w przestrzeni Fabryki Norblina, zaprasza na dwa autorskie cykle. W programie wydarzeń cyklicznych zobaczymy klasykę europejskiego kina, czyli Podwójne Życie Weroniki w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz dokument Against Gravity o Jeanie Paulu Gaultier.
„Variety" informuje o szoku w świecie kina i Jamesa Bonda: Amazon MGM przejął pełną „kreatywną kontrolę” nad franczyzą 007 po tym jak producenci Barbara Broccoli i Michael G. Wilson wycofali się z tej roli.
Publiczność kocha gwiazdy, a gwiazdy tęsknią za skromnymi, artystycznymi filmami.
Dwie kobiety-reżyserki, Mary Bronstein i Johanna Moder, pokazały filmy o trudnym życiu i jeszcze trudniejszym macierzyństwie.
KinoGram, kino mieszczące się w przestrzeni Fabryki Norblina, zaprasza na dwa autorskie cykle. W programie wydarzeń cyklicznych zobaczymy klasykę europejskiego kina, czyli Podwójne Życie Weroniki w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz dokument Against Gravity o Jeanie Paulu Gaultier.
Jury uciekło od polityki, promując głównie filmy o uczuciach i tęsknotach człowieka.
„3000 metrów nad ziemią” dzieli widzów. Jedni się bawią, drudzy są rozczarowani.
Warto pamiętać, że powieść „Robot” Adama Wiśniewskiego-Snerga została wybrana na najważniejszą polską książkę fantastyczną.
Stylowy kryminał „The Order” nawiązuje do najlepszych tradycji gatunku. A przy tym dotyka problemu, który w erze polaryzacji może wybuchnąć ze zdwojoną siłą.
Długo się zastanawiałem, czy w ogóle robić taki film, a także – jak go zrobić. Uznałem, że jeśli chcemy być uczciwi, to musimy pokazać prawdę – mówi Maciej Ślesicki, reżyser i scenarzysta, współtwórca Warszawskiej Szkoły Filmowej, o filmie „Ludzie”, opowiadającym o losie cywilnych ofiar rosyjskiej agresji w Ukrainie, który właśnie trafił do kin w Polsce.
20 lutego wchodzi w życie ostatnia część nowelizacji prawa autorskiego, o którą twórcy walczyli od lat. Przewiduje ona prawo do dodatkowego wynagrodzenia dla artystów wykonujących cudze utwory, rozpowszechniane w streamingu lub VOD.
Publiczność kocha gwiazdy, a gwiazdy tęsknią za skromnymi, artystycznymi filmami.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas