Materiał powstał we współpracy z firmą JGA – Doradztwo Podatkowe sp. z o.o
Due diligence – czym jest i jak to rozumieć
Popularny zwrot due diligence, który po przetłumaczeniu oznacza należytą staranność, ma dziś zupełnie inne znaczenie niż to, do którego przywykliśmy. Obecnie due diligence coraz częściej nie oznacza już tylko dynamicznego audytu zagadnień prawnych, podatkowych i finansowych poprzedzającego zakup biznesu. Dzisiaj due diligence to również należyta staranność, której zgodnie z orzecznictwem nauczyliśmy się szukać na gruncie VAT (np. tzw. należyta staranność kupiecka), a od 2019 r. musimy dbać o nią w wypadku podatku u źródła.
Niestety na gruncie VAT i podatków dochodowych ustawodawca nie zdecydował się na doprecyzowanie, jak wykazać się należytą starannością, ani tym bardziej na co zwrócić szczególną uwagę w razie kontroli – przy czym niedochowanie należytej staranności w rozliczeniu podatku u źródła wiąże się z sankcją finansową.
Problem ten był przedmiotem wielu sporów z fiskusem i mimo pozytywnych dla biznesu rozstrzygnięć, nie doprowadził do złagodzenia stanowiska tego pierwszego – dalej oczekuje się od biznesu prowadzenia działalności niemalże detektywistycznej.
Uważamy jednak, że jest złoty środek między nonszalancją a nadgorliwością – może nim być strategia firmy oparta na edukacji i budowaniu świadomości oraz wytworzeniu wewnętrznych mechanizmów opartych na narzędziach informatycznych.