Aktualizacja: 30.03.2015 08:00 Publikacja: 30.03.2015 08:00
W?ubiegłym roku firmy działające na rynku audytu sprzedały usługi za przeszło 2,5 mld zł.
Foto: Bloomberg
W ubiegłym roku firmy działające na rynku audytu sprzedały usługi za przeszło 2,5 mld zł. To o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż udało się zwiększyć prawie co drugiej spółce. Około 84 proc. rynku nadal pozostaje w rękach tzw. wielkiej czwórki. Liderem, podobnie jak przed rokiem, pozostał EY, który kontroluje ponad 23 proc. rynku. Warto jednak zwrócić uwagę, że w skali roku przychody ogółem EY praktycznie się nie zmieniły, a przychody z audytu spadły o?5,6 proc. Podobnie jest w przypadku KPMG.
Największymi wyzwaniami są wspieranie polskiego wzornictwa, podejmowanie inicjatyw edukacyjnych oraz zadbanie o dziedzictwo IWP bez regularnego wsparcia finansowego – mówi Michalina Pietrzyk, wiceprezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
W najbliższy wtorek odbędą się wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Choć sondaże są wyrównane, jedno jest pewne: protekcjonistyczne zapędy oraz brak chęci realnej redukcji deficytu budżetowego zwyciężą, niezależnie kto zostanie głową państwa - pisze młody ekonomista.
Dane historyczne wskazują, że październik i IV kwartał są okresami dobrymi dla kryptowalut. Ostatnio tym aktywom znów zaczęły sprzyjać rosnące szanse wyborcze Donalda Trumpa. Wybory mogą być pozytywnym impulsem dla części inwestorów.
Cyfryzacja dotyka każdej sfery działalności człowieka. To proces, który towarzyszy także biznesowi bez względu na branżę i skalę działalności.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
O społecznej odpowiedzialności biznesu mówi się coraz więcej. To, co kiedyś było modą, teraz staje się obowiązkiem. Firmy muszą odpowiadać na potrzeby społeczeństwa i środowiska.
Sztuczna inteligencja jest przez nas wykorzystywana coraz częściej. Właściwa ocena ryzyka przekłada się bezpośrednio na jakość audytu – mówi dr Anna Bernaziuk, biegła rewidentka, prezes BDO.
Z jednej strony jest to następstwem rosnącego popytu na usługi audytorskie, wynikającego z coraz bardziej restrykcyjnych obowiązków regulacyjnych w spółkach, które wymagają dodatkowego poświadczania różnorodnych informacji. Z drugiej strony to efekt wzrostu wynagrodzeń za usługi audytorskie.
Na rynku od kilku lat obserwujemy znaczące zwyżki cen za usługi audytorskie i w mojej ocenie ten trend będzie się utrzymywać.
Branża audytorska to istotne ogniwo procesów gospodarczych. Biegli rewidenci zapewniają rzetelność, przejrzystość i wiarygodność danych finansowych różnego rodzaju organizacji. Sprawozdanie z badania jest istotne dla inwestora, wierzyciela i innych grup interesariuszy, którzy podejmują decyzje w oparciu o dane finansowe.
Na światowym rynku publicznych ofert pierwotnych (IPO) trwa ożywienie. Wszystko wskazuje na to, że dotrze ono też do Polski. To zarówno szansa, jak i wyzwanie dla rodzimych firm audytorskich, zwłaszcza w kontekście wchodzących w życie unijnych regulacji w zakresie raportowania ESG.
Audytorzy KPMG, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi technologicznych, jak np. KPMG Clara Analytics – AI Transaction Scoring, są dzisiaj w stanie wykonywać testy szczegółowe na całych populacjach danych finansowych (często składające się z milionów pojedynczych transakcji), zamiast badać wybrane próby statystyczne, jak dotychczas.
Głosami redakcyjnej kapituły w tegorocznej edycji Rankingu audytorów "Rzeczpospolitej" laureatami w kategorii "Młode gwiazdy audytu" zostali: Aneta Opałczyńska z PKF Consult oraz Tomasz Łebkowski z PwC.
Z jednej strony rosnący popyt oraz nowe usługi. Z drugiej – braki kadrowe i legislacyjne zawirowania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas