Skoda coraz mocniej rozpycha się na polskim rynku. W lipcu sprzedała w Polsce 4670 samochodów osobowych, poprawiając wynik z tego samego miesiąca ubiegłego roku o prawie 30 proc. Duży wzrost pokazują także dane skumulowane liczone od stycznia. Według Instytutu Samar, pomiędzy początkiem roku a końcem lipca liczba rejestracji samochodów Skody przekroczyła 31,1 tys. sztuk, co daje roczny wzrost o ponad 18 proc. W rezultacie ma ona 12,7-proc. udziału w rynku, a od wicelidera, jakim jest Toyota, dzieli ją bezpieczny dystans 5 tys. sprzedanych aut, a od zajmującego trzecie miejsce Volkswagena – przeszło 8 tys.
Skoda dominuje także w rankingu najpopularniejszych modeli. Pierwsze dwa miejsca zajmują Octavia i Fabia. W ubiegłym miesiącu ich sprzedaż (po blisko półtora tysiąca sztuk) poszybowała w górę odpowiednio o 22 i 28 proc. Od stycznia Octavia znalazła już ponad 11,3 tys. nabywców, a Fabia – prawie 10,7 tys. Na ten wynik w dużym stopniu zapracowały firmy: oba modele należą do najbardziej popularnych samochodów flotowych. Przedsiębiorcy chętnie kupują także Superba – to flagowy model marki. Superb, który w lipcu odnotował prawie 29-procentowy wzrost sprzedaży, jest także jedną z najbardziej popularnych w Polsce limuzyn do wożenia rządowych oficjeli.
Globalna marka
Ekspansja czeskiej marki widoczna jest nie tylko w Polsce. W skali globalnej Skoda sprzedała w pierwszym półroczu 585 tys. aut, co daje najlepszy wynik w jej dotychczasowej historii. Do Europy Zachodniej trafiło ponad ćwierć miliona aut (wzrost r/r o 4,1 proc.), do Europy Środkowo-Wschodniej 109,8 tys. (wzrost o 14 proc.). Co prawda, spadła sprzedaż w Chinach, ale mocno wzrosła na takich rynkach jak Indie, Izrael, Australia czy Tajwan.
W kolejnych miesiącach można się spodziewać dalszego wzrostu sprzedaży. Powodem jest ekspansja modelowa, której najmocniejszym elementem jest Kodiaq. To pierwszy w historii marki duży SUV. Z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń, długością 4697 mm, szerokością 1882 mm i powiększonym prześwitem jest jednym z największych i najbardziej funkcjonalnych modeli, które zbudował czeski producent samochodów. Auto wzbudziło zainteresowanie, jeszcze zanim wprowadzono je na rynek. Polski importer marki zebrał w przedsprzedaży ponad tysiąc zamówień.
Obecnie cena Kodiaqa zaczyna się już od 92,4 tys. zł za wersję Active z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM. Nieco silniejsza jest wersja 150-konna z silnikiem o tej samej pojemności. Najmocniejsza benzyna ma 2 litry pojemności i 180 KM. W bazowej wersji Active kosztuje 124,4 tys. zł, w najwyższej Style – 141,9 tys. zł. Wersje z silnikiem wysokoprężnym zaczynają się od 2 litrów i 150 KM, topowa ma 190 KM i trzeba za nią zapłacić 142,8 tys. zł w wersji wyposażeniowej Ambition oraz 152,9 tys. zł w wersji Style. Auta mogą być wyposażone w dwusprzęgłową skrzynię DSG i dołączany napęd 4X4. W wyposażeniu standardowym jest m.in. funkcja Front Assist oraz systemem monitorowania pieszych.