Po latach dynamicznego rozwoju InPostu, który w Polsce ma już ponad 11 tys. paczkomatów, teraz podobne urządzenia stawiają też Allegro, AliExpress czy Poczta Polska. W efekcie w tym roku rynek urośnie o nawet 4–5 tys. nowych urządzeń. Każde to nie tylko koszt samej maszyny, ale również opłaty za ustawienie, na których zarabia wiele podmiotów.
Czytaj także: W półtora miesiąca InPost postawił tysiąc paczkomatów
Z nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" wynika, że wiele spółdzielni mieszkaniowych w miastach dostaje nawet po kilka ofert. Za postawienie małego automatu mogą pobierać od ok. 300–400 zł miesięcznie plus opłata za zużyty prąd. Za duży ponad 1 tys. zł.

Boom na maszyny
– Polska zajmuje czołowe miejsce pod względem liczby instalacji automatów paczkowych, ale tak jak w przypadku rynku bankowego – to nie pierwszy raz, kiedy jesteśmy liderem nowoczesnych rozwiązań. Automaty w żaden sposób nie stanowią konkurencji dla kurierów, wprost przeciwnie – jest to wyciągnięcie do nich ręki, ponieważ to właśnie oni wkładają paczki do maszyn – mówi Rafał Agnieszczak, prezes Furgonetka, platformy usług kurierskich.