Rząd obiecuje, drogowcy chcą więcej

W tym roku GDDKiA chce ogłosić 53 przetargi na budowę ponad tysiąca kilometrów dróg. W 2009 roku kierowcy mają zacząć korzystać z 91,6 km nowych autostrad, 116 km tras ekspresowych i 41,1 km sześciu obwodnic

Publikacja: 14.04.2009 03:03

W 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić przetargi na inwestycje warte 32

W 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić przetargi na inwestycje warte 32 mld zł. Firmy budowlane liczyły na więcej.

Foto: Rzeczpospolita

W pierwszym kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła dwa przetargi warte 1,7 mld zł. To budowa 6 km autostrady A1 z Maciejowa do Sośnicy na Śląsku i 16,7 km drogi ekspresowej nr 7 ze Skarżyska Kamiennej do Występy (w stronę Kielc).

Jednak worek z przetargami ma się rozwiązać jeszcze przed wakacjami – najbliższe trzy miesiące to czas rozstrzygnięć kilkunastu z nich. W ośmiu zostaną wyłonieni wykonawcy 36,2 km autostrady A1 z Pyrzowic do Maciejowa (obejście Śląska) i kolejnych dwóch odcinków ekspresowej siódemki (ok. 49 km). Do tego dojdzie wiele mniejszych kontraktów – w sumie prace warte będą ok. 9 mld zł.

Od początku roku sypnęło także dopiero ogłaszanymi postępowaniami – od stycznia do końca marca GDDKiA ogłosiła 19 z zaplanowanych na ten rok przetargów. Kontrakty, o które ubiegają się firmy, warte są ok. 11 mld zł. GDDKiA chce wybrać m.in. wykonawcę dwóch odcinków składających się na 47 km autostrady A4 z Rzeszowa do Korczowej, zachodniej obwodnicy Poznania oraz dwóch odcinków trasy A1 między Toruniem a Strykowem o łącznej długości 64 km.

Kolejne trzy miesiące roku przyniosą firmom możliwość startowania w 11 postępowaniach. Wykonawcy będą mogli się ubiegać m.in. o kontrakty na budowę trzech odcinków autostrady A4 między Tarnowem a Rzeszowem o łącznej długości prawie 72 km. W planach jest też rozpoczęcie wyboru firmy, która zbuduje 70 km autostrady A18 z Olszyny na granicy z Niemcami do Golnic (przebudowa jezdni południowej). Trasa ta stanowi odgałęzienie autostrady A4 w stronę Berlina.

Budowlańcy liczyli jednak na więcej. – Pierwszy kwartał pokazał, z jak poważnym ochłodzeniem rynku mamy do czynienia – mówi Roman Wieczorek, prezes Skanska. – Niestety oczekiwania branży budowlanej, że inwestycje publiczne, zwłaszcza infrastrukturalne, zniwelują w jakimś stopniu spadek zamówień w innych sektorach, nie do końca się spełniły – dodaje. Jego zdaniem w GDDKiA i w lokalnych urzędach marszałkowskich czy gminnych wciąż brakuje skuteczności w podejmowaniu decyzji i sprawności w przygotowywaniu i otwieraniu kolejnych przetargów.

Obecnie trwające tzw. duże prace na polskich drogach warte są co najmniej 12,7 mld zł – wynika z danych GDDKiA. Strabag, który najczęściej występuje w konsorcjum z firmą Heilit+Woernen Budowlana, realizuje duże prace warte 4 mld 540 mln zł. Herman Kirchner większość rządowych zleceń realizuje z polską firmą Mosty Łódź. Obie wykonują prace warte w sumie 3,84 mld zł. Konsorcja, w których znajduje się Polimex-Mostostal, budują drogi warte 2,256 mld zł. W portfelu spółki Budimex -Dromex znajdują się prace warte prawie 2 mld zł, grecka J&P Avax realizuje roboty warte co najmniej 1,7 mld zł.

– Przymierzamy się do kilkunastu kolejnych przetargów – mówi Marek Michałowski, prezes firmy Budimex. – Interesują nas zarówno te duże, jak warta ok. 1,8 – 2 mld zł obwodnica Mińska Mazowieckiego, jak i mniejsze kontrakty, np. obwodnice Żyrardowa czy Serocka warte 100 – 200 mln zł.

Jedynym problemem drogowców może być brak pieniędzy. Generalna Dyrekcja jeszcze na początku roku zapowiadała, że w 2009 roku dostanie od wykonawców faktury warte ok. 28 mld zł. Tymczasem zagwarantowane w budżecie zostało ok. 6 mld zł. Kolejne 9,7 mld zł ma pozyskać KFD z pożyczek i emisji obligacji. Przedstawiciele rządu wstrzymują się na razie z oceną budżetu drogowców – czekają na rozpoczęcie działania KFD na nowych zasadach. To może nastąpić już w czerwcu.

W pierwszym kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła dwa przetargi warte 1,7 mld zł. To budowa 6 km autostrady A1 z Maciejowa do Sośnicy na Śląsku i 16,7 km drogi ekspresowej nr 7 ze Skarżyska Kamiennej do Występy (w stronę Kielc).

Jednak worek z przetargami ma się rozwiązać jeszcze przed wakacjami – najbliższe trzy miesiące to czas rozstrzygnięć kilkunastu z nich. W ośmiu zostaną wyłonieni wykonawcy 36,2 km autostrady A1 z Pyrzowic do Maciejowa (obejście Śląska) i kolejnych dwóch odcinków ekspresowej siódemki (ok. 49 km). Do tego dojdzie wiele mniejszych kontraktów – w sumie prace warte będą ok. 9 mld zł.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Ekonomia
Gminy przechodzą na OZE – nie zostań w tyle!
Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń