Co zmieni się na egzaminie ósmoklasisty w 2025 roku? Informator CKE

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała informację o zmianach, jakie planuje wdrożyć w 2025 roku na egzaminie ósmoklasisty. Zmiany te wynikają z publikacji rozporządzeń Ministra Edukacji zmieniających podstawę programową kształcenia ogólnego dla 18 przedmiotów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.

Publikacja: 01.09.2024 09:08

Egzamin ósmoklasisty

Egzamin ósmoklasisty

Foto: PAP/Lech Muszyński

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Język polski

Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:

1) część pierwsza – dwa teksty (literacki i nieliteracki, z zastrzeżeniem że tekst literacki nie musi być fragmentem lektury obowiązkowej) oraz zadania do nich, w tym zadania dotyczące treści i problematyki lektur obowiązkowych

2) część druga – wypracowanie; uczeń wybiera jeden temat spośród dwóch podanych w arkuszu; możliwe formy wypowiedzi: rozprawka, opowiadanie (formy obecne na każdym egzaminie ósmoklasisty od 2019 r.) oraz przemówienie.

Zadania w pierwszej części arkusza mogą dotyczyć lektur obowiązkowych:

1) z klas IV–VI: w roku szkolnym 2024/2025 oraz 2025/2026 zadania w części I arkusza, które będą dotyczyły lektur obowiązkowych dla klas IV–VI, będą odnosić się wyłącznie do fragmentu lektury zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym, nie będą sprawdzały znajomości treści lub problematyki całej lektury obowiązkowej.

2) z klas VII–VIII: pozycji książkowych poznawanych w całości, krótkich utworów literackich poznawanych w całości oraz utworów literackich poznawanych we fragmentach.

W latach 2025–2028 w wypracowaniu uczeń będzie mógł się odwołać do dowolnej lektury obowiązkowej określonej w podstawie programowej z 2017 r. (a więc również do tych tekstów, które zostały wykreślone w podstawie programowej z 2024 r.).

Lista lektur, do których zdający będzie mógł się odwołać, została zamieszczona w Informatorze egzaminacyjnym i przedstawia się następująco:

Klasy IV–VI Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)

1) Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa

2) Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)

3) Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa

4) Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni 5) John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem.

Klasy VII i VIII Lektury obowiązkowe (pozycje książkowe poznawane w całości)

1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna

2) Aleksander Fredro, Zemsta

3) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec

4) Adam Mickiewicz, Dziady część II

5) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę

6) Juliusz Słowacki, Balladyna.

Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie

1) Jan Kochanowski, wybór fraszek, wybrana pieśń, treny VII i VIII

2) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Świtezianka, Pan Tadeusz (księgi: I, II, IV, X, XI, XII)

3) Sławomir Mrożek, Artysta 4) Henryk Sienkiewicz, Latarnik, Quo vadis (fragmenty)

5) Stefan Żeromski, Syzyfowe prace (fragmenty).

Inne utwory literackie, do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu

Klasy IV–VI Krótkie utwory literackie poznawane w całości, utwory literackie poznawane we fragmentach i utwory poetyckie, których znajomość nie będzie sprawdzana na egzaminie ósmoklasisty

1) René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)

2) Ignacy Krasicki, wybrane bajki

3) Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty, inne niż księgi: I, II, IV, X, XI, XII)

4) Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego

5) wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie

6) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie

7) wybrane podania i legendy polskie 8) wybrane baśnie polskie i europejskie.

Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu w latach 2025–2028

Klasy IV–VI

1) Charles Perrault, Kopciuszek

2) Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska

3) Bolesław Prus, Katarynka

4) Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce

5) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy

6) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny

7) legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie

8) mit o Orfeuszu i Eurydyce

9) przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.

Klasy VII i VIII

1) Jan Kochanowski, treny I i V

2) Ignacy Krasicki, Żona modna

3) Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)

4) Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż).

Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 45 punktów (jak w latach 2021–2024).

Czytaj więcej

Egzamin ósmoklasisty będzie łatwiejszy. Ale całkowitej jego likwidacji MEN nie planuje

Matematyka

Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020, tj.:

1) 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021–2024)

2) 6 zadań otwartych (w latach 2021–2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte).

Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 30 punktów (jak w roku 2019 i 2020).

Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie.

Język obcy nowożytny

Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:

1) pięć części arkusza: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna

2) odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych: ok. 40%.

W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej – uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blogu, o długości od 50 do 120 wyrazów.

Oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu).

Zgodnie z harmonogramem egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony w roku szkolnym 2024/2025:

1) w terminie głównym:

a) w maju – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym

b) w styczniu – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym

2) w terminie dodatkowym:

a) w czerwcu – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym

b) w maju – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym.

Informatory CKE dla poszczególnych przedmiotów można znaleźć na stronie: https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory/

Czytaj więcej

Uczniowie szybciej poznają informatory egzaminacyjne. Ma to związek ze zmianami podstaw programowych

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Język polski

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo dla Ciebie
Myśliwi nie chcą okresowych badań. A rząd szykuje ograniczenie polowań
Prawo karne
Prof. Matczak o zatrzymaniu Ryszarda Czarneckiego: Władza lubi pokazać siłę
Płace
Biznes rozczarowany po zaskakującej decyzji rządu. Związkowcy zadowoleni
Sądy i trybunały
Ostre oświadczenie I Prezes SN. Małgorzata Manowska oburzona planami rządu
Zawody prawnicze
Prezydent wręczy nominacje pozostawionym na lodzie absolwentom KSSiP
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne