Aktualizacja: 05.05.2025 13:55 Publikacja: 22.04.2022 00:00
Czy na przestrzeni lat zmieniło się nasze podejście do dbania o środowisko?
Urszula Stefanowicz : Tak, ale nasza ekologiczność potrafi być wybiórcza. W miastach pojawia się coraz więcej osób jeżdżących na rowerze, zmieniających dietę na wegetariańską lub ograniczających jedzenie mięsa. Częściej sięgamy po torby z materiału, wybieramy w sklepach produkty opatrzone ekologicznymi certyfikatami, uczymy się recyklingu i naprawiania rzeczy. Nadal jednak wszystkie te zachowania nie są typowe. Większość Polaków tego nie robi. Nawet ci świadomi potrafią wybrać jedno lub dwa działania, które im pasują, i czują się już dość ekologiczni, a wyzwania, których podjęcie wymaga większego wysiłku, ignorują. I np. używamy toreb z materiału, ale co dwa lata zmieniamy smartfon. Kupujemy warzywa bio i produkty lokalne, ale też więcej produktów wysoko przetworzonych i sprowadzanych samolotami, marnujemy też znacznie więcej żywności niż kiedyś. Na co dzień wybieramy rower, ale na wakacje lecimy samolotem. Natomiast ludzie z niskimi dochodami czy mieszkańcy mniejszych miasteczek i wsi często mają poczucie, że ekologia jest fanaberią, modą. Do tego dochodzą systemowe zmiany na gorsze, które zachodzą wokół nas i które milcząco akceptujemy z wygody. Miasta rozpełzające się na otaczające je tereny zielone i powiązane z tym uzależnienie od samochodu, ciągle powracające naciski na to, by poszerzać drogi i budować nowe parkingi, by dalej ułatwiać poruszanie się samochodem (choć i tak auta zabierają obecnie znacznie więcej miejskiej przestrzeni niż powinny). To wszystko pokazuje, w jakim miejscu jesteśmy. Kiedy jako organizacja próbujemy promować w mediach społecznościowych proste lokalne rozwiązania, przynoszące spore korzyści, jak np. wprowadzanie szkolnych ulic czy ograniczeń prędkości – stref Tempo 30, spotykamy się z gwałtownymi atakami, dla których konieczność zdjęcia nogi z gazu jest atakiem na ich wolność.
Inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu obejmują wiele możliwości działań środowiskowych, społ...
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Szlachetna Paczka, Fundacja Mam Marzenie, Fundacja Świętego Mikołaja, czy F...
Odpowiedzialność jest jedną z głównych wartości Grupy Żabka. To sprawia, że organizacja dąży to tego, by mieć re...
Chcesz odzyskać należności z nieopłaconych kar za jazdę bez ważnego biletu i za zaległe czynsze? Pobierać oraz d...
Xtreme Fitness Gyms zbliża się do historycznego wydarzenia – otwarcia 100. klubu w Polsce, będącego kulminacją r...
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas