Klimat nas wzywa. Musimy zacząć intensywnie działać

Równowaga jest ważna nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Dotyczy ona również firm, które coraz częściej wdrażają w życie pojęcie ESG (ang. environmental, social and corporate governance), bo środowisko naturalne jest ważne – dla nas wszystkich.

Publikacja: 25.02.2022 09:00

shutterstock

shutterstock

W ub. tygodniu wichury i orkan Eunice związany z niżem Zeynep spowodowały w Polsce liczne zniszczenia i masowe przerwy w dostawie prądu.

Wiatr na znacznym obszarze Polski w porywach osiągnął 100–130 km/h. Były cztery ofiary śmiertelne, a co najmniej sześć osób zostało rannych. Ponadto z powodu wichur w fazie apogeum ponad milion odbiorców nie miało energii elektrycznej.

Nie da się ukryć, że klimat nam się zmienia. I w dużej mierze to, niestety, „zasługa” człowieka, jego działalności.

Dlatego nie ma co czekać, trzeba podejmować działania na rzecz ochrony środowiska. A angażować powinny się nie tylko osoby fizyczne, ale też firmy w ramach CSR (ang. Corporate Social Responsibility) czy ESG.

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, dotyczy zrównoważonego rozwoju, jego działania w obliczu rosnącego kryzysu klimatycznego okazały się niewystarczające. Ponadto CSR przez wiele firm był traktowany jako dobra strategia marketingowa, która pozwoli ocieplić wizerunek firmy w oczach klientów, jak i potencjalnych inwestorów.

A skrót ESG można rozszyfrować jako ang. environmental, social and corporate governance, czyli środowisko naturalne, społeczeństwo i ład korporacyjny. To właśnie na te aspekty powinna zwracać uwagę firma, której zależy nie tylko na klientach, ale również na inwestorach, dla których polityka zrównoważonego rozwoju odgrywa coraz większą rolę.

ESG to czynnik brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji biznesowych w wielu firmach na całym świecie. Inwestorzy na tej podstawie często wybierają przedsiębiorstwa, które odpowiadają wyznawanym przez nie wartościom.

Eksperci już od dłuższego czasu obserwują wzrost znaczenia CSR i ESG w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, a w tym roku właśnie te obszary będą spełniły szczególnie ważną funkcję.

Wprowadzone regulacje prawne oraz bezpośrednie zaangażowanie kadry kierowniczej w zagadnienia związane ze środowiskiem, społecznością lokalną wpłyną na podejmowanie realnych działań. Nadal dominować będzie temat kryzysu klimatycznego, obecny w jeszcze bardziej niepokojących danych naukowych i coraz liczniejszych proekologicznych deklaracjach sektora prywatnego.

Specjaliści przypuszczają, że jednym z tematów, które do tej pory były mniej poruszane, będzie zrównoważone zarządzanie nowymi technologiami. Zdaniem ekspertów tren rok pokaże, że uwzględnienie kwestii ESG w strategii biznesowej nie jest chwilowym trendem, lecz konieczną synergią.

Jak podkreślają eksperci z Deloitte, biznes, niezależnie od branży, opracowuje lub przygotowuje się do opracowania strategii, by jak najlepiej dostosować organizację do wyzwań związanych ze zmianami klimatu, bo konsumenci, pracownicy, naukowcy, wyborcy stają się coraz bardziej zaangażowani i świadomi, a organy regulacyjne coraz bardziej wymagające i restrykcyjne w egzekwowaniu odpowiednich polityk od podlegających im podmiotów.

Żaden człowiek ani firma nie może pozostawać bierna wobec zmian klimatu. Trzeba działać i to bezinteresownie. – Bezinteresowność, która czyni człowieka wolnym, można osiągnąć tylko przez cierpliwe codzienne małe rezygnacje z samego siebie. Jedynie w tej codziennej pasji, która pozwala człowiekowi zobaczyć, jak bardzo wiąże go jego „Ja”, człowiek krok po kroku się otwiera – powiedział Joseph Ratzinger, emerytowany papież Benedykt XVI.

Dodatki
W Nokii słuchamy głosu pracowników i doceniamy ich zaangażowanie
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Dodatki
Kupujesz – pomagasz. Akcje charytatywne na Allegro
Dodatki
Żabka – razem możemy więcej
Dodatki
Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor skuteczny i prosty sposób na dłużników samorządowych
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku