W ostatnim czasie niemiecki urząd antymonopolowy (Bundeskartellamt) poinformował o wszczęciu postępowania przeciwko portalowi Facebook w związku z podejrzeniem nadużycia pozycji dominującej w zakresie zbierania i wykorzystywania danych osobowych użytkowników. Według wstępnej oceny urzędu Facebook może posiadać pozycję dominującą na rynku określonym jako „rynek sieci społecznościowych". Nadużywanie pozycji dominującej miałoby polegać na stosowaniu przez portal regulaminu (polityki prywatności), który utrudnia użytkownikom ustalenie zakresu przetwarzania danych. Sprawa ta jest o tyle ciekawa, że zarzucana Facebookowi praktyka nadużycia pozycji dominującej nie ma charakteru typowego naruszenia zasad konkurencji, lecz wskazywane przez urząd nieprawidłowości opierają się właśnie na naruszeniu przepisów o ochronie danych osobowych. Jak wskazał w oświadczeniu Bundeskartellamt nie każde naruszenie prawa przez dominanta jest istotne z punktu widzenia prawa konkurencji, jednak w tym przypadku nadużycie pozycji dominującej może przejawiać się w narzucaniu użytkownikom nieuczciwych warunków korzystania z portalu. Stosowanie określonej polityki prywatności nie byłoby zapewne możliwe bez zajmowania przez portal silnej pozycji rynkowej, co może uzasadniać zarzut nadużycia pozycji dominującej na gruncie prawa antymonopolowego.