Kierowcy dofinansują drogi gmin i powiatów

Blisko połowa wniosków kierowanych do rządu o wsparcie dla samorządowych inwestycji drogowych jest odrzucana z powodu braku środków.

Aktualizacja: 28.06.2017 07:15 Publikacja: 27.06.2017 20:16

Podwyżka opłaty paliwowej, która ma zasilać Fundusz Dróg Samorządowych, będzie uzupełnieniem zbyt małych w stosunku do bieżących potrzeb nakładów na rozbudowę i modernizację infrastruktury gminnej i powiatowej. Obecnie około połowy wniosków kierowanych przez samorządy do rządu o dofinansowanie inwestycji drogowych jest odrzucanych z powodu braku środków. W ubiegłym roku złożono 1645 wniosków o dofinansowanie modernizacji dróg samorządowych na lata 2016–2019. Najwięcej z województwa mazowieckiego, dużo wniosków napłynęło także z województw podkarpackiego i lubelskiego.

Łączna wartość planowanych inwestycji sięgnęła blisko 1,7 mld zł, jednakże dostępna pula rządowego wsparcia była o ok. 900 mln zł niższa. W tym roku ma ona wynieść 800 mln zł, podobnie jak w ubiegłym, a w roku przyszłym będzie to 1,2 mld zł.

Elastyczne procedury

Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pieniądze z Funduszu Dróg Samorządowych mają trafić do każdego powiatu i każdej gminy. Elastyczna procedura przyznawania funduszy pozwoli na sprawniejsze finansowanie inwestycji, czego przykładem ma być budowa lub modernizacja pełnych połączeń pomiędzy poszczególnymi miejscowościami, a nie tylko fragmentów, jak to ma miejsce do tej pory. Będzie także zachętą dla samorządowców, by dogadywali się dla realizowania projektów na tym samym obszarze. W ub. roku w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej zbudowano, przebudowano lub wyremontowano 2056 km dróg.

Podwyżka opłaty paliwowej uzupełni także przychody Krajowego Funduszu Drogowego. W ub. tygodniu Rada Ministrów podniosła limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 ze 107 do 135 mld zł. Jest m.in. gotowa nowa lista obwodnic, na budowę których zostaną zagwarantowane pieniądze: Olesna, Praszki, Myślina, Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Sępólna Krajeńskiego, Kamienia Krajeńskiego, Głogowa, Radomska, Poręby, Zabierzowa, Zawiercia, Zatoru, Nowego Sącza, Chełmca, Opatowa, Ostrowca Świętokrzyskiego, Morawic, Woli Morawickiej, Chełma i Łańcuta.

Pieniądze na Wschód

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIiB) za szczególnie ważne uznaje inwestycje na terenie Polski wschodniej: chodzi o szlak drogowy Via Carpatia w ciągu drogi krajowej nr 19. To korytarz, który ma łączyć systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. – Zaletami tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w międzynarodową wymianę handlową oraz wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych – argumentuje MIiB.

Dodatkowe wpływy z podwyżki opłaty paliwowej mają także wspierać dostosowanie dróg krajowych do przenoszenia nacisku 11 ton na oś. Rząd zalecił przygotowanie wieloletniego programu, który ma zapewnić finansowanie tych przedsięwzięć z budżetu państwa. Za stosowanie niezgodnych z normami UE ograniczeń w dopuszczalnej masie pojazdów na części polskich dróg Komisja Europejska pozwała w ub. roku Polskę do Trybunału Sprawiedliwości.

Budżet i podatki
Rok rządu: Andrzej Domański z oceną niejednoznaczną
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Budżet i podatki
Viktor Orbán grozi Komisji Europejskiej. Uwolnienie KPO, albo blokada budżetu UE
Budżet i podatki
Machina wojenna Putina pożera budżet Rosji
Budżet i podatki
Policjanci szykują wielki protest. „Żarty się skończyły”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Budżet i podatki
Policjanci ogłosili protest. Przyczyną zbyt niska podwyżka w budżecie