Podwyżka opłaty paliwowej, która ma zasilać Fundusz Dróg Samorządowych, będzie uzupełnieniem zbyt małych w stosunku do bieżących potrzeb nakładów na rozbudowę i modernizację infrastruktury gminnej i powiatowej. Obecnie około połowy wniosków kierowanych przez samorządy do rządu o dofinansowanie inwestycji drogowych jest odrzucanych z powodu braku środków. W ubiegłym roku złożono 1645 wniosków o dofinansowanie modernizacji dróg samorządowych na lata 2016–2019. Najwięcej z województwa mazowieckiego, dużo wniosków napłynęło także z województw podkarpackiego i lubelskiego.
Łączna wartość planowanych inwestycji sięgnęła blisko 1,7 mld zł, jednakże dostępna pula rządowego wsparcia była o ok. 900 mln zł niższa. W tym roku ma ona wynieść 800 mln zł, podobnie jak w ubiegłym, a w roku przyszłym będzie to 1,2 mld zł.
Elastyczne procedury
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pieniądze z Funduszu Dróg Samorządowych mają trafić do każdego powiatu i każdej gminy. Elastyczna procedura przyznawania funduszy pozwoli na sprawniejsze finansowanie inwestycji, czego przykładem ma być budowa lub modernizacja pełnych połączeń pomiędzy poszczególnymi miejscowościami, a nie tylko fragmentów, jak to ma miejsce do tej pory. Będzie także zachętą dla samorządowców, by dogadywali się dla realizowania projektów na tym samym obszarze. W ub. roku w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej zbudowano, przebudowano lub wyremontowano 2056 km dróg.
Podwyżka opłaty paliwowej uzupełni także przychody Krajowego Funduszu Drogowego. W ub. tygodniu Rada Ministrów podniosła limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 ze 107 do 135 mld zł. Jest m.in. gotowa nowa lista obwodnic, na budowę których zostaną zagwarantowane pieniądze: Olesna, Praszki, Myślina, Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Sępólna Krajeńskiego, Kamienia Krajeńskiego, Głogowa, Radomska, Poręby, Zabierzowa, Zawiercia, Zatoru, Nowego Sącza, Chełmca, Opatowa, Ostrowca Świętokrzyskiego, Morawic, Woli Morawickiej, Chełma i Łańcuta.