Potrzebne normy emisji CO2 dla ciężarówek

Francja, Holandia, Irlandia, Litwa i Luksemburg zaapelowały o przyjęcie ambitnych norm ograniczenia emisji CO2 przez ciężarówki; Komisja Europejska ma je przedstawić za kilka dni.

Publikacja: 09.05.2018 15:46

Potrzebne normy emisji CO2 dla ciężarówek

Foto: Adobe Stock

Francja w dokumencie przedstawiającym jej stanowisko stwierdziła, że chce „ambitnych celów dla lat 2025, 2030 i 2050 w ramach zwiększania starań mających zmniejszyć emisje dwutlenku węgla w transporcie". W innym piśmie ministrowie pozostałych 4 krajów zaapelowali do Komisji Europejskiej o ustalenie celu zmniejszenia emisji CO2 o co najmniej 24 proc. do 2025 r. i o 35-345 proc. do 2030 r.

W odróżnieniu od USA, Chin, Japonii czy Kanady Unia Europejska nie ma ograniczeń emisji CO2 przez ciężarówki, na które przypada jedna czwarta emisji spalin w transporcie drogowym, a stanowią one zaledwie 5 proc. pojazdów na drogach.

Komisja zaproponuje 16 maja po raz pierwszy w Unii normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, następnie muszą zostać przyjęte przez Parlament Europejski i rządy krajów członkowskich. Bruksela już zasygnalizowała, że rozważa tymczasowy cel dla 2025 r., po który obowiązywałby surowszy w 2030 r. Autorzy obu dokumentów skierowanych do Komisji zaproponowali wprowadzenie klauzuli sprawdzającej w 2021 r. i ustalenie ostatecznego celu dla 2030 r. i obniżenie go w razie konieczności.

Sektor motoryzacji przyjmie z zadowoleniem ogłoszenie norm emisji CO2 przez ciężarówki, a „realistycznym poziomem byłoby zmniejszenie tych emisji z rury wydechowej o 16 proc. w latach 2019-2030, z pośrednim celem 7 proc. w 2025 r. ". — Ponieważ po raz pierwszy będą ustalanie normy CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, to jest niezwykle istotne właściwe zaplanowanie ich, aby odzwierciedlały różnorodność rynku — stwierdził prezes MAN-a, Joachim Drees.

Unia Europejska chce ograniczyć do 2030 r. emisje gazów cieplarnianych przez transport w ramach dążenia do zmniejszenia łącznych emisji o co najmniej 40 proc. wobec poziomu z 1990 r. Holandia, Irlandia, Litwa i Luksemburg zaapelowały także o „ambitne i obowiązkowe w 2025 i 2030 r. cele sprzedaży ciężarówek z zerową emisją spalin pochodzących od bezpośrednich producentów".

- Kraje Unii mówią wyraźnie, że chcą takich celów w 2025 r., które pozwolą oczyścić transport z emisji związków węgla do 2050 r. — stwierdził Stef Cornelius z organizacji ekologów Transport & Environment. — Aby to osiągnąć Europa musi wprowadzić normy dla 2025 r., które ograniczą o 24 proc. emisje spalin nowych ciężarówek. Mniej ambitne zaszkodzą konkurencyjności naszego przemysłu pojazdów ciężarowych i osiągnięciu celów dotyczących klimatu — dodał.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne