Rosyjskie samochody ze Szczecina

Intrall będzie zatrudniał 500 osób przy produkcji aut dostawczych

Publikacja: 04.01.2011 21:41

Intrall Lubo

Intrall Lubo

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Rosyjska spółka Intrall będzie produkować w Szczecinie samochody dostawcze. Umowa rosyjskiego inwestora z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) oraz marszałkiem województwa zachodniopomorskiego ma być podpisana w drugiej połowie stycznia. Szacuje się, że wartość przedsięwzięcia może sięgnąć 200 mln zł.

W zakładzie znalazłoby zatrudnienie ok. 500 osób, choć w nieoficjalnych wypowiedziach strony rosyjskiej pojawiała się nawet liczba tysiąca etatów. – To inwestycja o bardzo dużym znaczeniu. Jest pierwszym tak poważnym rosyjskim przedsięwzięciem w Polsce. Za nią mogą przyjść kolejne – powiedział "Rz" prezes PAIIZ Sławomir Majman.

Zakład w Szczecinie byłby częścią większego przedsięwzięcia rosyjskiego inwestora: Intrall buduje duże zakłady w Stawropolu. Wśród dostawców komponentów do produkcji byłyby także polskie firmy.

W Szczecinie skala produkcji nie byłaby zbyt duża, ale inwestycja obejmowałaby biuro badawczo-rozwojowe. Nie ustalono jeszcze, gdzie się znajdzie. W grę wchodzą tereny po zlikwidowanej stoczni, ale także wolne grunty pod budowę typu greenfield. Prawdopodobnie Rosjanie zdecydują się na tę drugą lokalizację.

Intrall już działał w Polsce: w Lublinie miał zakład przejęty po upadłym Daewoo Motor Poland. Ale jego spółka, która miała produkować auta dostawcze, w 2007 roku upadła. Teraz po Intrallu wiele obiecuje sobie Szczecin. W regionie brakuje miejsc pracy w przemyśle. – Mamy port, dobre połączenie drogowe z Niemcami. To mogłoby przyciągnąć innych rosyjskich inwestorów – uważa wiceprezydent Szczecina Aleksander Buwelski. Intrall może uzyskać od miasta ulgi w podatku od nieruchomości i dotacje na nowo tworzone miejsca pracy. Firma ma się starać o rządowy grant.

Dotychczas rosyjscy inwestorzy omijają Polskę. Znaczący jest Gazprom, współudziałowiec biegnącego przez Polskę tranzytowego gazociągu. Kolejny inwestor to Łukoil, który przejął sieć stacji paliw Jet. W branży metalurgicznej działa należąca do Siewierstalu spółka Siewierstallat Silesia.

Aktywniej Rosjanie inwestują w innych krajach regionu. Na Węgrzech mają akcje MOL, przejęli także linie lotnicze Malev. W Serbii stali się właścicielami koncernu paliwowego NIS, w Czechach inwestują w nieruchomości.

Rosyjska spółka Intrall będzie produkować w Szczecinie samochody dostawcze. Umowa rosyjskiego inwestora z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) oraz marszałkiem województwa zachodniopomorskiego ma być podpisana w drugiej połowie stycznia. Szacuje się, że wartość przedsięwzięcia może sięgnąć 200 mln zł.

W zakładzie znalazłoby zatrudnienie ok. 500 osób, choć w nieoficjalnych wypowiedziach strony rosyjskiej pojawiała się nawet liczba tysiąca etatów. – To inwestycja o bardzo dużym znaczeniu. Jest pierwszym tak poważnym rosyjskim przedsięwzięciem w Polsce. Za nią mogą przyjść kolejne – powiedział "Rz" prezes PAIIZ Sławomir Majman.

Materiał Partnera
AI w firmie to wyzwanie dla pracowników i pracodawców
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Biznes
Rosną wydatki Kremla na dziecięcą armię Putina
Biznes
Latynosi są w USA potrzebni, ale i tak mają być deportowani
Biznes
Inwestorzy Tesli odetchnęli z ulgą. Musk obiecał bardziej zajmować się firmą niż DOGE
Biznes
Obniżka stóp procentowych w maju? Recepta dla zbrojeniówki i dolar pod presją