Rosyjska firma Intrall RUS, która w Stawropolu buduje fabrykę samochodów użytkowych, podpisała dziś w Warszawie list intencyjny z sześcioma polskimi dostawcami. To firmy Andoria, Geo Globe Polska, Intap, Mechanix, PW Stanisław Skóra oraz Stomil Sanok. Otrzymałyby zamówienia na dostawy eksportowe do Stawropola, gdzie będą produkowane lekkie ciężarówki i samochody terenowe. Wartość całej inwestycji w Rosji szacowana jest na 270 mln euro. Budowa zakładów powinna rozpocząć się pod koniec 2011 roku, a pierwsze samochody mają zjechać z taśm w 2014 roku.
W ramach inwestycji ma także powstać ośrodek badawczo-rozwojowy w Polsce, gdzie będą opracowywane prototypy nowych samochodów oraz zakład produkcyjny, Ma w nim odbywać się montaż ograniczonej ilości modeli seryjnych – około 2,5-5 tys. aut rocznie. W pierwszym etapie w OBR w Polsce będzie zatrudnionych 50 inżynierów. Gdy ruszy produkcja aut, zatrudnienie może wzrosnąć do 500 – 600 osób. Pierwszym modelem produkowanym w ramach inwestycji Intrall będzie Lubo. Następnie do produkcji zostaną wprowadzone auta terenowe oraz samochody specjalne znanej czeskiej marki Praga, której Intrall jest właścicielem.
Intrall już działał w Polsce: w Lublinie miał zakład przejęty po upadłym Daewoo Motor Poland. Ale jego spółka w 2007 roku upadła.
Najnowsza polska inwestycja spółki byłaby zarazem jedną z największych rosyjskich inwestycji w Polsce. Od września 2009 roku do początku obecnego wartość rosyjskich przedsięwzięć wyniosła jedynie 36 mln dolarów, wobec 65,5 mld dolarów, jakie Rosjanie łącznie zainwestowali poza granicami swojego kraju. Jak dotąd, największym rosyjskim inwestorem w Polsce jest Gazprom, który jest współudziałowcem biegnącego przez Polskę tranzytowego gazociągu. Drugą znaczącą firmą jest Łukoil, który przejął sieć stacji paliw Jet. Z kolei w branży metalurgicznej działa należąca do Siewierstalu spółka Siewierstallat Silesia.
Tymczasem znacznie aktywniej Rosjanie inwestują w innych krajach regionu. Na Węgrzech posiadają pakiet akcji MOL-a, przejęli także linie lotnicze Malev. W Serbii stali się właścicielami koncernu paliwowego NIS, w Czechach bardzo chętnie inwestują w nieruchomości, m.in. w Karlovych Varach.