Brown-Forman może kupić Sobieskiego

Cena wódki, której twarzą jest aktor Bruce Willis, może sięgnąć 650 mln euro. Do transakcji dojdzie prawdopodobnie jeszcze w tym półroczu. Przejęcie wzmocni Brown-Forman na polskim rynku

Publikacja: 31.03.2012 01:11

Brown-Forman może kupić Sobieskiego

Foto: Flickr

W grze o jed­ną z naj­bar­dziej zna­nych pol­skich wó­dek na świe­cie znaj­du­je się na­dal dzie­sięć fun­du­szy in­we­sty­cyj­nych i dzie­wię­ciu in­we­sto­rów bran­żo­wych – do­wie­dzia­ła się „Rz" ze źró­deł zbli­żo­nych do ne­go­cja­cji. Jed­nak naj­bli­żej jej zdo­by­cia jest ame­ry­kań­ska fir­ma al­ko­ho­lo­wa Brown-For­man, wła­ści­ciel whi­sky Jack Da­niels i wód­ki Fin­lan­dia.

Ce­na mar­ki So­bie­ski – od trzech lat re­kla­mo­wa­nej przez gwiaz­do­ra Bru­ce'a Wil­li­sa – mo­że się­gnąć na­wet 650 mln eu­ro, czy­li po­nad 2,6 mld zł. Jak usta­li­li­śmy, do trans­ak­cji ma dojść jesz­cze w tym pół­ro­czu.

USA ku­szą naj­bar­dziej

In­for­ma­cji na te­mat ne­go­cja­cji pro­wa­dzo­nych z Be­lve­de­re nie ko­men­tu­je Brown-For­man. Re­pre­zen­tu­ją­cy tę fir­mę Phil Lynch tłu­ma­czy, że nie ma ona w zwy­cza­ju od­no­sić się do „ryn­ko­wych spe­ku­la­cji".

­Ko­men­ta­rza od­mó­wił nam tak­że Krzysz­tof Try­liń­ski, pre­zes gru­py Be­lve­de­re, wła­ści­cie­la So­bie­skie­go. Nie jest jed­nak ta­jem­ni­cą, że ten trze­ci gracz na pol­skim ryn­ku wód­ki war­tym nie­mal 10 mld zł za­mie­rza sprze­dać część swo­ich ak­ty­wów. Szef Be­lve­de­re ujaw­nił ta­ki sce­na­riusz w roz­mo­wie z na­mi już pod ko­niec ubie­głe­go ro­ku. Be­lve­de­re chce sprze­dać część ma­jąt­ku, aby jak naj­szyb­ciej spła­cić się­ga­ją­ce kil­ka­set mi­lio­nów zło­tych za­dłu­że­nie.

Wód­ka So­bie­ski jest atrak­cyj­na dla no­we­go wła­ści­cie­la przede wszyst­kim ze wzglę­du na roz­po­zna­wal­ność za gra­ni­cą. W ubie­gło­rocz­nym ran­kin­gu bran­żo­we­go ma­ga­zy­nu Mil­lio­na­ires za­ję­ła ósme miej­sce wśród naj­po­pu­lar­niej­szych wó­dek o za­się­gu glo­bal­nym. Tuż za nią zna­la­zła się Fin­lan­dia.

Mar­ka Be­lve­de­re swo­ją moc­ną po­zy­cję za­wdzię­cza głów­nie Sta­nom Zjed­no­czo­nym, dru­gie­mu po Ro­sji naj­więk­sze­mu ryn­ko­wi wód­ki na świe­cie. W ubie­głym ro­ku jej sprze­daż w tym kra­ju zbli­ży­ła się do 10 mln li­trów i by­ła o 16 proc. wyż­sza niż rok wcze­śniej. So­bie­ski do­brze sprze­da­je się tak­że we Fran­cji, a od ubie­głe­go ro­ku jest obec­ny rów­nież w In­diach.

O ile dla pol­skiej mar­ki klu­czo­we są Sta­ny Zjed­no­czo­ne, o ty­le ame­ry­kań­ski Brown-For­man na ro­dzi­mym ryn­ku wód­ki fu­ro­ry nie zro­bił. – Znacz­nie le­piej niż w USA Fin­lan­dia sprze­da­je się w Pol­sce. So­bie­ski po­zwo­li Brown-For­man nad­ro­bić za­le­gło­ści w Ame­ry­ce – po­wie­dział nam je­den z przed­sta­wi­cie­li pol­skie­go ryn­ku al­ko­ho­li.

Wy­sta­wio­na na sprze­daż mar­ka Be­lve­de­re jest po­za ści­słą czo­łów­ką w Pol­sce. Jej udzia­ły w ryn­ku wy­no­szą oko­ło 2 proc. Ich utra­ta nie bę­dzie zbyt do­tkli­wa dla obec­ne­go wła­ści­cie­la So­bie­skie­go, po­nie­waż i bez nich za­cho­wa trze­cie miej­sce w bran­ży.

– W tym mo­men­cie dla Be­l- ve­de­re naj­waż­niej­sze jest, aby spła­cić dług i za­cząć pro­wa­dzić nor­mal­ną dzia­łal­ność – mó­wi je­den z ry­wa­li ryn­ko­wych wła­ści­cie­la So­bie­skie­go. Ana­li­ty­cy zwra­ca­ją jed­nak uwa­gę, że Be­lve­de­re ma ogra­ni­czo­ne po­le ma­new­ru.

– Be­lve­de­re, de­cy­du­jąc się na sprze­daż So­bie­skie­go, ro­bi to, po­nie­waż jest przy­par­ty do mu­ru. Do wy­bo­ru ma po­zby­cie się jed­nej mar­ki al­bo ry­zy­ko, że zo­sta­nie z ni­czym, gdy zban­kru­tu­je i bę­dzie mu­siał z dnia na dzień spła­cić za­dłu­że­nie – uwa­ża Łu­kasz Wa­cheł­ko, ana­li­tyk DB Se­cu­ri­ties.

Tym, co mo­gło przy­spie­szyć de­cy­zję Be­lve­de­re o sprze­da­ży So­bie­skie­go, jest suk­ces Krup­ni­ka w Pol­sce. Nie­speł­na dwa la­ta po tym, gdy wpro­wa­dził ją na ry­nek, zo­sta­ła naj­po­pu­lar­niej­szą wód­ką w Pol­sce. Jej udzia­ły zbli­ża­ją się do 15 proc.

Krup­nik to zresz­tą nie­je­dy­ny fi­lar, na któ­rym po sprze­da­ży So­bie­skie­go mo­że oprzeć się Be­lve­de­re. Jak już in­for­mo­wa­li­śmy, fir­ma pla­nu­je wpro­wa­dze­nie na ry­nek no­wej wód­ki z wy­so­kiej pół­ki ce­no­wej. Chce to zro­bić je­sie­nią te­go ro­ku.

Kon­ku­ren­ci zwra­ca­ją uwa­gę, że do tej po­ry, sku­pia­jąc się na woj­nach są­do­wych z wie­rzy­cie­la­mi i pro­mo­wa­niu So­bie­skie­go i Krup­ni­ka, fir­ma ta za­nie­dba­ła swo­je po­zo­sta­łe mar­ki. – Nie­wy­ko­rzy­sta­ny po­ten­cjał ma cho­ciaż­by mar­ka Po­lo­na­ise – uwa­ża je­den z przed­sta­wi­cie­li bran­ży al­ko­ho­lo­wej. Do wód­ki tej na­le­ży nie­speł­na 1 proc. ryn­ku.

Ma­rek Cza­chor, ana­li­tyk Er­ste Se­cu­ri­ties Pol­ska, wska­zu­je, że o dal­szy roz­wój Be­lve­de­re na pol­skim ryn­ku wód­ki mo­że być trud­no ze wzglę­du na spa­da­ją­cy po­pyt na ten al­ko­hol. W 2011 r. ku­pi­li­śmy go o po­nad 3 proc. mniej niż rok wcze­śniej.

W po­go­ni za wy­bo­ro­wą

Trans­ak­cja z Be­lve­de­re mo­że mieć na­to­miast spo­re zna­cze­nie dla dzia­łal­no­ści Brown-For­man w Pol­sce. Fir­ma kon­tro­lu­je te­raz 3,5 proc. ryn­ku. Dzię­ki So­bie­skie­mu zmniej­szy znacz­nie dy­stans do czwar­te­go na ryn­ku Per­nod Ri­card Pol­ska, wła­ści­cie­la Wy­bo­ro­wej i Luk­su­so­wej. Na­le­ży do nie­go nie­ca­łe 7 proc. ryn­ku.

Dzię­ki Fin­lan­dii Brown-For­man jest li­de­rem wśród wó­dek top pre­mium. W 2011 r. przy­pa­da­ło na nie tyl­ko ok. 6 proc. ryn­ku. Do wó­dek pre­mium, do któ­rych za­li­cza­ny jest So­bie­ski, na­le­ża­ło ok. 13 proc. Ubie­gły rok nie był uda­ny dla dro­gich wó­dek w na­szym kra­ju. Sprze­daż tych z naj­wyż­szej pół­ki ce­no­wej spa­dła o 9 proc., na­to­miast tych pre­mium o po­nad 20 proc.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

W grze o jed­ną z naj­bar­dziej zna­nych pol­skich wó­dek na świe­cie znaj­du­je się na­dal dzie­sięć fun­du­szy in­we­sty­cyj­nych i dzie­wię­ciu in­we­sto­rów bran­żo­wych – do­wie­dzia­ła się „Rz" ze źró­deł zbli­żo­nych do ne­go­cja­cji. Jed­nak naj­bli­żej jej zdo­by­cia jest ame­ry­kań­ska fir­ma al­ko­ho­lo­wa Brown-For­man, wła­ści­ciel whi­sky Jack Da­niels i wód­ki Fin­lan­dia.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom