Rośnie sprzedaż wody

Nawet o 10 procent może w 2012 roku zwiększyć się sprzedaż wody

Publikacja: 02.05.2012 00:50

Woda jest najczęściej kupowanym napojem bezalkoholowym w Polsce. W ubiegłym roku, według firmy Niels

Woda jest najczęściej kupowanym napojem bezalkoholowym w Polsce. W ubiegłym roku, według firmy Nielsen, kupiliśmy jej ponad 2,5 mld litrów. Wartość rynku sięgnęła 2,8 mld zł.

Foto: Rzeczpospolita

Upały podczas pierwszych dni majowego weekendu to wymarzona pogoda dla producentów wody butelkowanej.

– Początek sezonu jest udany dla branży. Jeżeli ciepłe będą kolejne miesiące, to w tym roku sprzedaż wody butelkowanej może urosnąć w Polsce o blisko 10 procent – mówi „Rz" Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Lato jest kluczowe

Wzrostu popytu na wodę o blisko 8 proc., przy sprzyjającej dla branży aurze, spodziewa się spółka Żywiec Zdrój, lider branży. Bardziej ostrożny jest Nestle Waters. Trzeci gracz na rynku stawia na wzrost sprzedaży na poziomie 4–5 proc.

– W ujęciu wartościowym poziom wzrostu powinien być porównywalny – uważa Michał Skubis, marketing menedżer w Nestle Waters.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku przeciętny Polak wypije 74,2 litra wody, o niemal 8 proc. więcej niż w 2011 r. Według niej wydatki na ten cel urosną o 10 proc.

Branża ma za sobą udany pierwszy kwartał. Coca-Cola, powołując się na firmę badawczą Nielsen, podaje, że wielkość rynku urosła w tym czasie o 5,6 proc. Jej wartość poszła w górę o 8,6 proc.

Firmy liczą na lepsze wyniki, ponieważ ubiegły rok nie był dla nich udany. Sprzedaż wody spadła o niemal 2 proc. Zaważył na tym chłodny lipiec. Tylko wówczas sprzedaż zmalała o ok. 30 proc.

Woda butelkowana jest coraz częściej kupowana przez Polaków w ciągu całego roku, jednak nadal na lato przypada gros sprzedaży. Do letnich żniw firmy są gotowe od wielu tygodni. Firma Polskie Zdroje, wicelider rynku, która oferuje w Polsce Cisowiankę, wprowadziła na rynek wodę w puszce. Żywiec Zdrój koncentruje się w tym roku m.in. na zwiększeniu sprzedaży wód gazowanych. Dlatego zmienił nazwę swojej marki Niebieska na Żywioł.

Producenci uważają, że sezonowość z roku na rok będzie się zmniejszać, a w ślad za tym rosło będzie spożycie wody. Zdaniem Euromonitora w 2016 r. sięgnie ono 97,3 litra na osobę.

Będziemy więc doganiać Europę Zachodnią, w której już dwa lata temu spożycie wody per capita wynosiło ok. 118 l.

Dyskonty górą

– Polacy stają się coraz bardziej zamożni i świadomi w kwestii zasad zdrowego odżywiania – mówi Paweł Zieliński. – Branża korzysta także na rozwoju rynku gastronomicznego w Polsce.

W tym roku łącza sprzedaż Kingi Pienińskiej powinna zwiększyć się o 10–15 proc. GFT Goldfruct szacuje, że w kanale HoReCa (hotele, restauracje, catering) wzrost może być jeszcze większy.

To, który z producentów wody skorzysta na tegorocznym wzroście, zależeć będzie w dużym stopniu od sposobu dystrybucji. – Najszybciej sprzedaż wody rośnie w dyskontach. Nie wszystkie jednak firmy są w nich obecne – mówi Zieliński. – W sieciach hipermarketów tracących udziały na rzecz sklepów dyskontowych panuje natomiast coraz większa konkurencja – dodaje. W pierwszym kwartale tego roku 41,4 proc. wody kupionej przez Polaków przypadało na dyskonty – podaje Coca-Cola, bazując na danych Nielsena. Rok wcześniej było to o 2,4 pkt proc. mniej.

Upały podczas pierwszych dni majowego weekendu to wymarzona pogoda dla producentów wody butelkowanej.

– Początek sezonu jest udany dla branży. Jeżeli ciepłe będą kolejne miesiące, to w tym roku sprzedaż wody butelkowanej może urosnąć w Polsce o blisko 10 procent – mówi „Rz" Paweł Zieliński, współwłaściciel spółki GFT Goldfruct produkującej Kingę Pienińską.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?