Eksport motoryzacji wyhamował

Zwalnia eksport polskiej motoryzacji. Ten rok będzie zapewne jeszcze gorszy od już słabego roku poprzedniego

Publikacja: 21.03.2013 19:41

Eksport motoryzacji wyhamował

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Wartość sprzedanych za granicę samochodów oraz części i komponentów do produkcji pochodzących z polskich fabryk wyniosła w 2012 roku 17,58 mld euro. To przeszło 8 proc. mniej niż rok wcześniej.

W dodatku najgorsza okazała się końcówka roku: w grudniu eksport przemysłu samochodowego spadł do 1,09 mld euro i okazał się o przeszło jedną piątą słabszy niż w tym samym miesiącu 2011 roku. Co więcej, ubiegłoroczny grudzień przyniósł gorsze wyniki niż w latach 2009–2010, a więc zaraz po rozpoczęciu pierwszej fazy globalnego kryzysu gospodarczego.

Jak informuje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, zdecydowana większość produktów branży trafiła do odbiorców w krajach Unii Europejskiej. W ubiegłym roku na te rynki trafiło 81,64 proc. eksportu, ale jego wartość wynosząca 14,35 mln euro okazała się o prawie 11,3 proc. niższa niż rok wcześniej. Z kolei poza Unią nastąpił wzrost eksportu o prawie 9,3 proc.

Tendencję wzrostową udało się utrzymać zaledwie w dwóch spośród dziesięciu największych rynków.

Najważniejszym kontrahentem pozostają Niemcy, gdzie trafiło ponad 30 proc. eksportu. Ale sytuacja zaczyna się tam pogarszać: ubiegłoroczna dynamika zmalała, a w grudniu nastąpiło potężne tąpnięcie. Odzwierciedla to spadek popytu na nowe auta i zmniejszenie produkcji w niemieckich fabrykach.

Największą część eksportu stanowią części i akcesoria. W ubiegłym roku ten segment eksportu był wart 6,58 mld euro. To o 2,79 proc. więcej niż rok wcześniej.

Z kolei eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych osiągnął wartość 5,28 mld euro, a więc był o 22,41 proc. mniejszy niż w roku 2011. Udział tej grupy w całości eksportu branży spadł o 5,5 proc.

Jak twierdzi automotiveSuppliers.pl, to grudniowe wyniki pociągnęły w dół segment części i akcesoriów. W ubiegłym roku zaliczał on spadek tylko dwa razy: we wrześniu i właśnie w grudniu. W tym roku może być jeszcze gorzej, m.in. ze względu na spadki popytu w Niemczech.

Wartość sprzedanych za granicę samochodów oraz części i komponentów do produkcji pochodzących z polskich fabryk wyniosła w 2012 roku 17,58 mld euro. To przeszło 8 proc. mniej niż rok wcześniej.

W dodatku najgorsza okazała się końcówka roku: w grudniu eksport przemysłu samochodowego spadł do 1,09 mld euro i okazał się o przeszło jedną piątą słabszy niż w tym samym miesiącu 2011 roku. Co więcej, ubiegłoroczny grudzień przyniósł gorsze wyniki niż w latach 2009–2010, a więc zaraz po rozpoczęciu pierwszej fazy globalnego kryzysu gospodarczego.

Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy