Miliard na walentynki

Święto nie jest w Polsce ?tak hucznie obchodzone jak w USA, ale dla wielu branż ?to sposób na zwiększenie obrotów.

Aktualizacja: 14.02.2014 18:08 Publikacja: 14.02.2014 02:00

Handlowcy starają się promować obchody walentynek. Dzisiaj ze wszystkich stron atakują nas czerwone serca i róże. Zdaniem 78 proc. Polaków to miły zwyczaj i dobra okazja, by powiedzieć bliskim o swoich uczuciach, wynika z badania przeprowadzonego przez program lojalnościowy PayBack. Jednak tylko co piąty badany wybierze się z tej okazji do restauracji, kina, klubu lub teatru. 57 proc. planuje spędzić walentynki w domu. To święto ma duże znaczenie tylko dla 14 proc. kobiet i 11 proc. mężczyzn. Jednak aż 85 proc. uważa, że to okazja do obdarowania kogoś bliskiego. Ale wielkich kwot nie chcą wydawać: 68 proc. wyłoży do 50 zł, 22 proc. – do 100 zł, a tylko co dziesiąty badany mocniej potrząśnie sakiewką. Mimo wszystko to dla handlowców dobry czas.

– W tym okresie obserwujemy z roku na rok coraz większe zainteresowanie klientów biżuterią i zegarkami. Z naszej perspektywy walentynki są dodatkowym impulsem do zakupów – mówi Helena Palej, rzecznik sieci Apart. – Przygotowujemy w tym czasie dodatkowe kolekcje biżuterii, np. z motywem serduszek. Organizujemy też dla klientów specjalny konkurs.

Jak podaje Groupon Polska, powołując się na ankietę przeprowadzoną wśród użytkowników serwisu, co drugi z nich okaże w tym dniu w sposób specjalny uczucia ukochanej osobie. Pozostali będą unikać w tym dniu wszystkiego, co czerwone, różowe albo przypomina kształtem serce.

– Tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego obserwujemy wzmożone zainteresowanie ofertami restauracji z wyższej półki, zabiegami w salonach spa, weekendowymi wypadami do ciekawych miejsc w Polsce i za granicą. Oraz produktami, takimi jak kosmetyki, biżuteria czy elektronika – mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzająca Groupon Polska. Jak dodaje, przeciętny deklarowany budżet zarezerwowany na prezent dla ukochanej osoby to ok. 125 zł. Sądząc jednak po dobrej sprzedaży ofert turystycznych, w praktyce bywa on kilkakrotnie wyższy.

– Popularność kategorii erotyka w lutym pozwala przypuszczać, że to właśnie święto zakochanych jest inspiracją do niecodziennych, bardziej śmiałych zakupów. Obroty zwiększają się w przypadku niektórych grup produktów nawet o ponad 100 proc. w stosunku do innych miesięcy. Boom zakupowy w tym dziale przypada na 11 lutego – mówi Anna Tokarek z działu Komunikacji Korporacyjnej i PR Grupy Allegro.

Powodów do narzekań nie mają też dostawcy kwiatów. Największą popularnością cieszą się czerwone róże. – Kwiaciarnia nie może pozwolić sobie na to, aby zabrakło jej kwiatów na walentynki – mówi Andrzej Dąbrowski, właściciel grupy florystycznej Florand z Bolesławca.

– Ale gdy zamówi ich za dużo, to jest ryzyko, że zostanie z towarem. Wzmożony popyt trwa zaledwie dwa dni. Dlatego to trudny czas dla branży.

Marcin Cmok z zajmującej się importem kwiatów firmy Green Planet z Poznania wyjaśnia, że sprzedaż kwiatów rośnie w tym czasie w całej Europie, co przekłada się na znaczny wzrost cen. Czerwone róże z importu, jak i od polskich ogrodników, zaczynają drożeć już na początku lutego.

– Długa róża czerwona Red Naomi z importu w ciągu roku kosztuje w kwiaciarniach średnio 6,5–8 zł. Natomiast teraz jej hurtowe ceny sięgają 7–9 zł – mówi Andrzej Dąbrowski.

XXVII edycja rankingu Lista 500

Gala rozdania nagród już 14 maja podczas Impact'25

Dowiedz się więcej

Polacy na walentynki mogą wydawać nawet ok. 1 mld zł, wynika z szacunków ekspertów. To nie jest wielka suma – nawet z okazji 1 listopada obroty są wyższe. W USA  rynek w tym roku szacowany jest na 17,3 mld dol. To nieznacznie mniej niż rok temu. Osoby chcące kupić z tej okazji prezenty wydają średnio 133,9 dol. Z kolei w Wielkiej Brytanii walentynkowy rynek szacowany jest na 1,5 mld funtów.

—Piotr Mazurkiewicz, bd

Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!