Rynek apteczny u progu drugiej fali

Na razie sprzedaż leków przebiega spokojnie – jeśli nie liczyć polowania na szczepionki na grypę. Sytuacja może się zmienić, gdy infekcje przybiorą na sile.

Aktualizacja: 02.10.2020 06:18 Publikacja: 01.10.2020 21:00

Rynek apteczny u progu drugiej fali

Foto: Adobe Stock

Wartość rynku aptecznego na koniec 2020 r. może przekroczyć 37 mld zł i będzie o 0,1 proc. niższa od zeszłorocznej, a wartość refundacji spadnie o 1,7 proc., do 9,3 mld zł – prognozuje firma analityczno-doradcza PEX PharmaSequence.

Czytaj także: Urzędnik będzie mógł zamknąć aptekę lub hurtownię leków

Rynek pod lupą

Eksperci przestrzegają, że dopiero przed nami okres tzw. multidemii, czyli możliwego nałożenia się skutków sezonu przeziębień i zachorowań na koronawirusa. Co ciekawe, dane dotyczące wrześniowej sprzedaży w aptekach nie wskazują na spodziewany, jak w poprzednich latach, wzrost liczby zaziębień.

– Liczba infekcji rośnie bardzo wolno, wnioskując ze wzrostu sprzedaży produktów w przypadku takich dolegliwości stosowanych. Sprzedaje się ich o wiele mniej niż w roku ubiegłym. W 2019 r. sezon infekcyjny zaczął się znaczącym przyrostem sprzedaży do pacjenta w kategorii „przeziębienie" w połowie września. W roku 2020 – jak dotąd – takiego „piku" nadal nie widać – potwierdza Jarek Frąckowiak, prezes PEX PharmaSequence. Dodaje, że widać za to inne zjawisko: poszukiwanie szczepionek na grypę. Polska ma jeden z najniższych poziomów tzw. wyszczepień, ok. 4 proc.

– Jeżeli w tym roku ten poziom wzrośnie (ogranicza nas liczba dostępnych szczepionek), to – być może – ten czynnik, a także noszenie maseczek (też pomagają w ochronie przed np. grypą) spowodują mniejszą liczbę zachorowań niż w latach ubiegłych – podsumowuje Frąckowiak.

Kluczowa dla rynku aptecznego będzie też liczba zakażeń Covid-19. Ta zaś rośnie i stabilizuje się na coraz wyższym poziomie. W czwartek odnotowano w Polsce rekordowe niemal 2 tys. przypadków. Łączna liczba potwierdzonych zakażeń przekroczyła 93 tys., a ponad 2,5 tys. osób zmarło. Trudna sytuacja jest również w innych krajach. Niektóre decydują się na ponowny lockdown. Gdyby w Polsce również wprowadzono restrykcyjne ograniczenia, nie pozostałoby to bez wpływu na rynek apteczny. Dobrze było to widać w spadkowych danych za kwiecień. Natomiast w marcu sprzedaż w aptekach mocno poszła w górę, ponieważ Polacy rzucili się na zakupy, chcąc przygotować się na rozpoczynającą się izolację.

Covid-19 i medycyna

Trwająca pandemia znacząco wpłynie na statystyki dotyczące liczby zachorowań i zgonów na inne choroby. Z jednej strony mamy wspomniany już spadek liczby infekcji (dzięki restrykcjom sanitarnym, maseczkom, częstszemu myciu rąk). Z drugiej natomiast szwankująca diagnostyka chorób przewlekłych odbije się na zdrowiu społeczeństwa w kolejnych latach. Trudna sytuacja jest między innymi w onkologii.

– Pojawienie się wirusa SARS-CoV-2 spowodowało, że wielu pacjentów z obawy przed zarażeniem nie zgłaszało się do szpitali onkologicznych w przypadku podejrzenia u siebie nowotworu, a nawet zaprzestało leczenia, które było już podjęte. Aktualnie, mimo pandemii Covid-19, pacjenci mają zapewniony dostęp do badań przesiewowych, pełnej diagnostyki i terapii onkologicznych – deklaruje biuro prasowe resortu zdrowia. Jego przedstawiciele informują, że wbrew powszechnej opinii liczba wystawianych Kart Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego nie zmniejszyła się diametralnie (spadek na poziomie 9 proc.).

TRANSFORMACJA ENERGETYCZNA

Zobacz debatę prezesów największych spółek energetycznych

Dołącz do dyskusji

Branżowe wyzwania

W ciągu ostatnich trzech lat, czyli od wejścia w życie regulacji „Apteka dla aptekarza", liczba aptek ogólnodostępnych w Polsce spadła o niemal 1,2 tys. i znalazła się na poziomie sprzed ośmiu lat – wynika z danych PEX PharmaSequence.

Branża narzeka też na systematyczny spadek marż, widoczny od 2011 r. (choć w ostatnim okresie, w związku ze spadkiem liczby aptek, ten trend nieco wyhamował). Problematyczne są również restrykcyjne przepisy, między innymi zakaz reklamy aptek.

Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne