Europejski Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego EASA przyznał Airbusowi certyfikat ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180 minut, ale który pozwoli pilotom tego samolotu kompozytowego lecieć do 370 minut na jednym silniku - podał Airbus.
ETOPS jest certyfikatem pozwalającym samolotom dwusilnikowym latać na dalekich trasach, które były wcześniej niedostępne dla maszyn o takiej liczbie silników. Np. jeśli maszyna posiada certyfikat ETOPS 180 minut, może lecieć każdą trasą, która jest odległa o maksymalnie 180 minut od najbliższego awaryjnego lotniska. ETOPS odnosi się do wszystkich tras nad lądem i wodą. dlatego ma tak duże znaczenie dla wielkości sprzedaży każdego samolotu.
Maksymalny limit czasu dla A350 6 godzin i 10 minut odpowiada maksymalnemu zboczeniu z pierwotnego kursu o 2500 mil morskich (4630 km), co jest rekordem w sektorze lotniczym.
B787 Dreamliner ma zezwolenie na lot przez 330 minut na jednym silniku, ale różnica w czasie między obu tymi maszynami jest raczej elementem marketingu, bo obie dysponują dostatecznym marginesem w korzystaniu z większości szlaków. Normy ETOPS wymagają uzyskiwania indywidualnych zezwoleń, muszą o nie ubiegać się wszystkie linie lotnicze.
Producenci silników i samolotów twierdzą, że awarie silników podczas lotu zdarzają się niezwykle rzadko, równie rzadko samolot musi zboczyć z kursu na tak duży dystans. Producenci muszą jednak wykazać, że ich produkt jest w stanie pokonać tak dużą odległość, z kolei przewoźnicy udowodnić, że przeszkolili swe załogi na taką ewentualność.