A350 może lecieć na jednym silniku

Airbus uzyskał bardzo ważne zezwolenie dla swego 2-silnikowego samolotu A350, który może lecieć ponad 6 godzin na jednym silniku w razie awarii drugiego. To pozwala mu latać na niemal każdej trasie dalekiego zasięgu.

Publikacja: 16.10.2014 18:03

A350 może lecieć ponad 6 godzin na jednym silniku w razie awarii drugiego

A350 może lecieć ponad 6 godzin na jednym silniku w razie awarii drugiego

Foto: Bloomberg

Europejski Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego EASA przyznał Airbusowi certyfikat ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180 minut, ale który pozwoli pilotom tego samolotu kompozytowego lecieć do 370 minut na jednym silniku - podał Airbus.

ETOPS jest certyfikatem pozwalającym samolotom dwusilnikowym latać na dalekich trasach, które były wcześniej niedostępne dla maszyn o takiej liczbie silników. Np. jeśli maszyna posiada certyfikat ETOPS 180 minut, może lecieć każdą trasą, która jest odległa o maksymalnie 180 minut od najbliższego awaryjnego lotniska. ETOPS odnosi się do wszystkich tras nad lądem i wodą. dlatego ma tak duże znaczenie dla wielkości sprzedaży każdego samolotu.

Maksymalny limit czasu dla A350 6 godzin i 10 minut odpowiada maksymalnemu zboczeniu z pierwotnego kursu o 2500 mil morskich (4630 km), co jest rekordem w sektorze lotniczym.

B787 Dreamliner ma zezwolenie na lot przez 330 minut na jednym silniku, ale różnica w czasie między obu tymi maszynami jest raczej elementem marketingu, bo obie dysponują dostatecznym marginesem w korzystaniu z większości szlaków. Normy ETOPS wymagają uzyskiwania indywidualnych zezwoleń, muszą o nie ubiegać się wszystkie linie lotnicze.

Producenci silników i samolotów twierdzą, że awarie silników podczas lotu zdarzają się niezwykle rzadko, równie rzadko samolot musi zboczyć z kursu na tak duży dystans. Producenci muszą jednak wykazać, że ich produkt jest w stanie pokonać tak dużą odległość, z kolei przewoźnicy udowodnić, że przeszkolili swe załogi na taką ewentualność.

Samolot zmuszony do korzystania z jednego silnika schodzi na niższy pułap lotu i zmniejsza prędkość.

Agencja Reutera podała już 30 września z okazji przyznania przez EASA certyfikatu żeglowności temu samolotowi, że europejski urząd przygotowuje dla niego ETOPS w wymiarze 370 minut. Po raz pierwszy samolot szerokokadłubowy otrzymał taką autonomię przed wejściem do eksploatacji.

Powstaje jednak pytanie, czy i kiedy amerykański odpowiednik, FAA wyda podobne zezwolenie dla linii lotniczych będących pod jego jurysdykcją.

FAA ogłosił w minionym tygodniu, że do końca października wystawi A350 własny certyfikat bezpieczeństwa. - Nie możemy spekulować, jakiego rodzaju ETOPS może otrzymać A350, bo jeszcze nie wydaliśmy mu zwykłego certyfikatu - odpowiedział rzecznik tego urzędu na konkretne pytanie o autonomię.

A350 ma wejść do eksploatacji pod koniec roku, pierwszym klientem jest Qatar Airways.

Europejski Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego EASA przyznał Airbusowi certyfikat ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180 minut, ale który pozwoli pilotom tego samolotu kompozytowego lecieć do 370 minut na jednym silniku - podał Airbus.

ETOPS jest certyfikatem pozwalającym samolotom dwusilnikowym latać na dalekich trasach, które były wcześniej niedostępne dla maszyn o takiej liczbie silników. Np. jeśli maszyna posiada certyfikat ETOPS 180 minut, może lecieć każdą trasą, która jest odległa o maksymalnie 180 minut od najbliższego awaryjnego lotniska. ETOPS odnosi się do wszystkich tras nad lądem i wodą. dlatego ma tak duże znaczenie dla wielkości sprzedaży każdego samolotu.

Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti