41 proc. badanych uważa, że pod względem rozwoju Polska jest w tyle za innymi krajami Europy, tymczasem jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE. By takie podejście zmienić rusza kampania „We Did It In Poland”, która promuje narodowe osiągnięcia.
Papież, a nie wynalazki
Obecnie wśród najczęściej wymienianych powodów do narodowej dumy prym wiodą papież Jan Paweł II (11 proc. wskazań) i Maria Skłodowska-Curie (10 proc.). Tylko 4 proc. badanych wskazuje w tym kontekście wynalazki, a 3 proc. osiągnięcia technologiczne. Jednocześnie aż co 4. badana osoba nie jest w stanie wskazać żadnego aspektu, którym Polska mogłaby się poszczycić.
Czytaj więcej
Udział iPhone’a na polskim rynku w ciągu ostatnich dwóch lat podwoił się, ale wszystkie nasze linie produktowe – Mac, iPad – rosną tu w dwucyfrowym tempie – mówi w pierwszym wywiadzie dla polskich mediów Greg Joswiak, starszy wiceprezes Apple’a.
W efekcie, choć dumę ze swojego kraju odczuwa ponad 56 proc. Polaków, a tylko co piąty mówi o wstydzie, to patriotyzm w rodzimym wydaniu wciąż jest mocno archaiczny.
By zmienić świadomość Polaków w tym względzie rusza kampania „We Did It In Poland” Fundacji WłączeniPlus, pod patronatem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Jej celem jest nagłaśnianie polskich osiągnięć oraz budowanie dumy narodowej, wzmacnianie poczucia przynależności Polaków.