Baby boomers dumni, zetki czują wstyd. Znamy powód

Choć 56 proc. Polaków na myśl o ojczyźnie odczuwa dumę, to jednak tylko 4 proc. respondentów wskazuje jako powód takich uczuć innowacje w dziedzinie wynalazków, a 3 proc. osiągnięcia technologiczne.

Publikacja: 10.03.2025 15:59

41 proc. badanych uważa, że pod względem rozwoju Polska jest w tyle za innymi krajami Europy

41 proc. badanych uważa, że pod względem rozwoju Polska jest w tyle za innymi krajami Europy

Foto: Damian Lemański/Bloomberg

41 proc. badanych uważa, że pod względem rozwoju Polska jest w tyle za innymi krajami Europy, tymczasem jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE. By takie podejście zmienić rusza kampania „We Did It In Poland”, która promuje narodowe osiągnięcia.

Papież, a nie wynalazki

Obecnie wśród najczęściej wymienianych powodów do narodowej dumy prym wiodą papież Jan Paweł II (11 proc. wskazań) i Maria Skłodowska-Curie (10 proc.). Tylko 4 proc. badanych wskazuje w tym kontekście wynalazki, a 3 proc. osiągnięcia technologiczne. Jednocześnie aż co 4. badana osoba nie jest w stanie wskazać żadnego aspektu, którym Polska mogłaby się poszczycić.

Czytaj więcej

Wiceprezes Apple’a dla „Rzeczpospolitej”: W 100 procentach jestem Polakiem

W efekcie, choć dumę ze swojego kraju odczuwa ponad 56 proc. Polaków, a tylko co piąty mówi o wstydzie, to patriotyzm w rodzimym wydaniu wciąż jest mocno archaiczny.

By zmienić świadomość Polaków w tym względzie rusza kampania „We Did It In Poland” Fundacji WłączeniPlus, pod patronatem polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Jej celem jest nagłaśnianie polskich osiągnięć oraz budowanie dumy narodowej, wzmacnianie poczucia przynależności Polaków.

- Dumę ze swojego kraju czują głównie przedstawiciele i przedstawicielki najstarszego pokolenia, tzw. baby boomers. Zetki, od których w największym stopniu będzie zależeć kształtowanie wizerunku Polski w najbliższych latach, najczęściej ze wszystkich pokoleń odczuwają wstyd – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii „We Did It In Poland”, członkini Rady Organizacji Pozarządowych ds. Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

Czytaj więcej

Polak w miarę dumny z kraju. Gdyby miał emigrować, to do Hiszpanii

Nie tylko Blik i Orlen

Celem kampanii jest pokazanie wielowymiarowości patriotyzmu, który skupia się nie tylko na krajobrazie i historii, ale także na innowacyjności i osiągnięciach rodaków oraz życiu codziennym. W spocie będzie można zobaczyć m.in. takie krajowe innowacje jak Blik, Booksy, stacje ładowania aut elektrycznych ORLEN x WILLBERT czy możliwość płatności spojrzeniem.

Kampania „We Did It In Poland” ma m.in. wzmocnić wizerunek Polski jako innowacyjnego, dynamicznego i nowoczesnego kraju, który wnosi istotny wkład w rozwój Unii Europejskiej oraz skierować uwagę na potencjał polskiej przedsiębiorczości. Zwiększenie świadomości narodowych osiągnięć w obszarze technologii i biznesu pozwoli nie tylko przeciwdziałać szkodliwym stereotypom, ale też zwiększyć zainteresowanie europejskich partnerów i inwestorów współpracą z polskimi firmami.

Czytaj więcej

Donald Trump zgasi polską miłość do USA. Jakim językiem wyrazimy te nowe emocje?

- Jesteśmy częścią Unii Europejskiej, mamy świetnych naukowców, innowatorów i przedsiębiorców, którzy konkurują na światowym poziomie. Kampania pokazuje nowoczesną stronę naszego kraju i zachęca do tego, by głośno mówić o polskich sukcesach i odczuwać dumę z miejsca, w którym dziś jest Polska – mówi Adam Szłapka, minister do spraw Unii Europejskiej.

- Prezydencja to wyjątkowy moment, kiedy oczy Europy zwrócone są na dany kraj członkowski. Czas polskiej prezydencji w Radzie UE chcemy wykorzystać też do promocji polskich innowacji w biznesie. Jesteśmy wyjątkowo pomysłowi i przedsiębiorczy, a niewystarczająco wielu Polaków, jak pokazują to badania, o tym wie. Uważam, że warto taką historię o Polsce opowiedzieć całej Europie – mówi wiceministra ds. Unii Europejskiej Magdalena Sobkowiak-Czarnecka.

41 proc. badanych uważa, że pod względem rozwoju Polska jest w tyle za innymi krajami Europy, tymczasem jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek UE. By takie podejście zmienić rusza kampania „We Did It In Poland”, która promuje narodowe osiągnięcia.

Papież, a nie wynalazki

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rosja traci rynek broni. Eksport mniejszy o połowę
Biznes
Głos z Airbusa: Nie kupować sprzętu w USA
Biznes
Tusk o obronności, Ukraina proponuje zawieszenie broni, Chiny uderzają cłami w Kanadę
Biznes
Sprzęt wojskowy z USA. Co mogą nam zrobić Amerykanie
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Biznes
Pięć innowacyjnych firm w przełomowym momencie