Młodzież w centrum uwagi

O programie „Młodzież w Centrum” mówią Dominik Piwek, Group Cluster & Corporate Marketing Manager w NEPI Rockcastle, oraz Grzegorz Neumann, profilaktyk związany z centrami NEPI Rockcastle oraz czynny funkcjonariusz gdańskiej policji od lat zaangażowany w pomoc młodzieży, walkę z wykluczeniem i resocjalizację nieletnich.

Publikacja: 29.11.2024 00:01

Młodzież w centrum uwagi

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z NEPI ROCKCASTLE

Dlaczego centra handlowe NEPI Rockcastle zajęły się pomocą młodzieży?

D.P.: Powodów jest kilka. Jako właściciel i zarządca 15 centrów handlowych w Polsce i 56 w Europie obserwujemy, że centra handlowe to współczesne podwórka, gdzie młodzi ludzie spotykają się, rozmawiają, korzystają z kin i food courtów – generalnie spędzają czas. Chcemy, by nie tylko dobrze czuli się w naszych centrach, ale też by poczuli, że są w centrum naszej uwagi, że dostrzegamy ich problemy, wyzwania, z którymi się mierzą, a z drugiej strony również ich pasje i zainteresowania.

Jest jednak jeszcze ważniejsza kwestia: alarmujące dane, które pokazują, jak wielkim problemem jest dziś kryzys psychiczny młodzieży. Szacuje się, że ponad 20 proc. nastolatków w Polsce w wieku 13–17 lat cierpi na depresję. Specjaliści podkreślają, że z roku na rok sytuacja ulega pogorszeniu, a dostępność psychologów i lekarzy jest coraz mniejsza. W efekcie w zeszłym roku po raz drugi z rzędu nastąpił niechlubny, rekordowy wzrost prób samobójczych dzieci i młodzieży. Poza tym rośnie skłonność do uzależnień – od narkotyków, alkoholu, ale również środków psychoaktywnych. A sięgają po nie coraz młodsze osoby. Chcielibyśmy, by młodzież odwiedzająca nasze centra i spędzająca w nich po kilka godzin dziennie miała alternatywę, by z naszą pomocą umiała dobrze wykorzystać czas i budować relacje z rówieśnikami.

Co jest powodem takiego kryzysu wśród młodzieży?

G.N.: Dziś „życie” młodych ludzi toczy się niestety głównie w „sieci”. To powoduje, że mają ogromne problemy z nawiązywaniem relacji w tzw. realu – także ze swoimi rodzicami oraz opiekunami prawnymi. Mimo że dzieci przebywają w różnych miejscach, czasami w mniejszych czy większych grupach, to tak naprawdę są osobno – każdy zapatrzony w swój telefon, każdy duszący w sobie własne problemy.

Jak można temu zaradzić?

D.P.: Poprzez aktywizację młodzieży i wsparcie jej w budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku oraz poczuciu własnej wartości. Z taką myślą powstał nasz program społeczny „Młodzież w Centrum”. Oparliśmy go na czterech filarach: aktywności sportowej, wolontariacie, edukacji oraz dostępie do psychologów. Jednak jego nadrzędnym celem jest właśnie aktywizacja i kształtowanie motywacji do działania.

Pilotaż pierwszego projektu dla młodzieży z powodzeniem prowadzony był od 2020 roku z inicjatywy Forum Gdańsk przy współpracy z Fundacją FOSA i miastem Gdańsk. Jego celem było stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla młodzieży – punktu spotkań, gdzie mogą zagrać w bilard i piłkarzyki, wziąć udział w warsztatach, ale także uzyskać wsparcie psychologa.

G.N.: Nasze działania oparte są na zasadach dialogu motywacyjnego, który ma wzmacniać efekt zaangażowania i wprowadzania istotnych zmian w codziennym życiu. Podczas naszych spotkań rozmawiamy z młodzieżą m.in. o cyberzagrożeniach, stresie i sposobach radzenia sobie z nim, o lęku wypadnięcia z obiegu (FOMO) czy wyśmiewaniu i poniżaniu przez rówieśników. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się również wśród młodzieży warsztat „Być czy mieć” oraz warsztaty „Umiejętności podejmowania decyzji inwestycyjnych”.

D.P.: Efekty są bardzo pozytywne, dlatego cieszę się, że rozwijamy projekt w kolejnych miastach, w których działają centra handlowe NEPI Rockcastle. W tym roku do programu dołączyły CH Platan w Zabrzu i CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej. W przyszłym roku planujemy poszerzenie projektu o kolejne lokalizacje: Galerię Warmińską i Aurę Centrum w Olsztynie oraz Solaris Center i CH Karolinka w Opolu.

Ogromną wartością całego przedsięwzięcia jest fakt, że w poszczególnych miastach realizowany jest on przy wsparciu samorządów oraz lokalnych instytucji i organizacji, w tym m.in., policji oraz przedsiębiorców. Poza tym do organizowania różnego rodzaju aktywności dla młodzieży uczestniczącej w projekcie wybraliśmy doświadczonych profilaktyków i streetworkerów, którzy z powodzeniem działają na tym polu.

Jakie działania podjęliście w tym roku?

G.N.: Przede wszystkim wyłoniliśmy kolejnych profilaktyków do pracy z młodzieżą, zawiązaliśmy grupy młodzieży, które regularnie spotykają się i do których dołączają kolejne osoby. Tylko w tym roku zorganizowaliśmy blisko 30 warsztatów i spotkań motywacyjnych oraz kilkanaście aktywności sportowych. Ważnym elementem naszych aktywności z młodzieżą jest wolontariat, w ramach którego odwiedziliśmy kilkanaście placówek, w tym m.in. schroniska dla bezdomnych zwierząt Promyk, Kocia Przystań czy Psitulmnie. Młodzież brała również udział w wydarzeniach kulturalnych, tanecznych, ekologicznych, organizowała zbiórki darów dla powodzian. Wszystkie te wspomniane aktywności możliwe były dzięki życzliwości i wsparciu różnych podmiotów gospodarczych, policji oraz przede wszystkim dzięki akceptacji, zaufaniu i wsparciu władz miejskich.

W październiku, w Zabrzu i Dąbrowie Górniczej, wzorem Gdańska zorganizowaliśmy dwie duże debaty społeczne nt. bezpieczeństwa młodzieży – we współpracy z policją, władzami miast, instytucjami działającymi w obszarze wsparcia młodzieży. Poza ekspertami z dziedziny cyberbezpieczeństwa czy uzależnień w spotkaniach wzięło udział prawie 400 uczniów szkół średnich, którzy zadali dziesiątki pytań. Pokazały one, jak bardzo młodzież potrzebuje dziś naszej uwagi, wysłuchania, zainteresowania ich sprawami. Kolejnym krokiem, który obiecaliśmy młodzieży, będzie spotkanie edukacyjne dla rodziców – przy czynnym udziale instytucji miejskich, pedagogicznych i psychologicznych.

Dlaczego właściciele centrów handlowych powinni włączać się w tego typu przedsięwzięcia?

D.P.: Tak jak wspomniałem wcześniej – centra handlowe to miejsca, gdzie młodzież spędza dziś czas, szuka kontaktu z innymi czy rozrywki. Obserwując ich, widzimy, z jak wieloma trudnościami mierzy się dziś młody człowiek. Chcemy im pomóc na tej krętej drodze i wesprzeć w obszarach, które mają wpływ na ich relacje z otoczeniem oraz kondycję psychiczną.

A jakie plany na kolejny rok?

D.P.: W przyszłym roku planujemy rozwój programu w  centrach NEPI Rockcastle w Polsce. Liczymy też, że dołączą do nas kolejni partnerzy, bo współpraca w sferze wsparcia młodzieży jest niezwykle ważna i potrzebna. I wiele od niej zależy.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z NEPI ROCKCASTLE

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z NEPI ROCKCASTLE

Dlaczego centra handlowe NEPI Rockcastle zajęły się pomocą młodzieży?

Pozostało 98% artykułu
Biznes
Nowe liderki wzmocnią polski biznes i polską gospodarkę
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Audyt w spółkach Skarbu Państwa – straty sięgają miliardów
Biznes
Są wyniki audytów w spółkach Skarbu Państwa. „Miliardowe straty"
Biznes
Karty flotowe Circle K napędzają biznes
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Orange liczy na siłę 5G, szybkie wi-fi i AI. Co zobaczymy w Polsce?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego