O zainstalowaniu najnowszej wersji systemu wywiadu, obserwacji i rozpoznania ISR na nowych obiektach latających w partnerstwie z kanadyjskim Bombardierem poinformowano podczas salonu lotniczego w Singapurze. Informacja wiąże się ze wzrostem napięcia na Morzu Południowochińskim. Chiny rozlokowały nowoczesne baterie rakiet ziemia-powietrze na jednej ze spornych wysp, którą teraz kontrolują na tym akwenie.
Saab wyjaśnił, że system obecnie stosowany na nie produkowanym już samolocie turbośmigłowym Saab 2000 będzie oferowany w samolotach dyspozycyjnych Global 6000 i turbośmigłowych Q400 produkowanych przez Bombardiera. Samolot Global 6000 będzie mógł patrolować akweny przez 8 godzin lotu i oddalać się od swej bazy o 1000 mil morskich (1852 km) - poinformował szef działu lotniczych systemów ISR, Joakim Mevius. Q400 będzie w stanie przebywać w powietrzu tyle samo i oddalać się na 200 mil morskich od bazy.
- Jest kilka krajów, które zbliżają się do procedury zamówień publicznych, a my ostrożnie współpracujemy z kilkoma z nich - powiedział Mevius.
Samoloty wywiadowcze (szpiegowskie) znajdują się na liście zakupów kilku krajów Azji, gdzie skomplikowane spory terytorialne Chin z kilkoma krajami Azji Płd.-Wsch. podsycają zaniepokojenie o bezpieczeństwo.
Saab uruchomił oficjalnie produkcję innego samolotu dyspozycyjnego Bombardiera w wersji wojskowej, nazwanego GlobalEye, po sprzedaniu w listopadzie Emiratom systemu wczesnego ostrzegania i kontroli.